AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
28.804

Dynavin frågor och problem

Sida 2 av 3
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
psoon! Du hade rätt om ljusstyrkan, men nu står det bara "load" hela tiden, inget ljud.

BMW CS #5206
ps
130
psoon
528i -00
bmw 1800 -64
kan det vara fel på skivan? Har du testat olika?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
På originalstereon ställde man klockan så att även klockan i instrumentpanelen ändrades. nu ändras bara klockan i Dynavin. Finns det kanske någon mer inställning som jag inte hittat.

Jag har inte testat med någon ny cd-skiva än, skall göra det vid tillfälle.

BMW CS #5206
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Sugen på den nya Dynavin DVN-E9X till min E91:a. Har man blivit av med alla barnsjukdommar på den, fungerar alla funktioner på bilen te.x färddatorn backvarnare och allt annat?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har androidmodellen sen snart ett år tillbaka och den funkar bra. För att backvarnaren skall funka måste radion vara på, men i mitt fall är den alltid det.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Nu lyckades jag ställa klockan i huvudinstrumentet på e93:an, med hjälp av blinkersspaken. Tack Peter på Gbg bilservice

BMW CS #5206
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Lyfter tråden lite!

Är väldigt sugen på att köpa en dynavin (eller liknande) till min e91.

Men undrar över några saker, hur fungerar parkeringssensorerna? Har hört att bip-ljudet sitter inbyggt i bmw original stereon, stämmer detta? Och i så fall fungerar bip-ljudet till PDC med dynavin stereon?

Undrar också, när man installerar dynavin stereon och flyttar ner klimat-enheten. Vart gör man av raden längst ner med stolvärme-knapparna och antisladd-off knappen?

Finns det något annat man bör tänka på när man ska installera en dynavin stereo? Något annat som måste ändra eller flyttas eller programmeras om i bilen för att dynavin ska fungera?

Tacksam för svar!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Man får med ett nytt fack som sitter framför växelspaken, med plats för knapparna Det finns tyvärr bara i svart eller silver, så jag valde att behålla mitt i trä och skall försöka montera knapparna inne i originalfacket istället.

Bara att montera in, men läs bruksanvisningen noga, så det blir rätt från början.

Här finns lite bilder:Länk

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Angående PDC så funkar den med pip-ljudet men radion måste vara på, vilket den i stort sett alltid är, du får även fram en bild i rutan som visar hur nära du är.

BMW CS #5206
fo
61
forsmann
320d E91 2009
christer , tack för svaren. Den där dynavin verkar riktigt bra, om man får med ett extra fack där knapparna ska sitta. Då år det ju inga problem!
Jag kommer att ansluta min iPhone 5 till stereon via BT och lyssna på musik i spotify. Hur är ljudkvaliten när man lyssnar via bluetooth i stereon?

Jag såg en video på youtube om en dynavin installerad i en e90, och där hörde man ett knappljud varje gång han tryckte på en knapp på stereon, går det att stänga av detta knappljud?

Har även sett att det finns dynavin med android, vilken av modellerna är bäst? Är det nån skillnad på prestanda på modellerna om man väljer en med android?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Androiden är helt klart att föredra, jag fick min för knappt ett år sen.
Jag lyssnar ofta på musik från min Iphone 4 via BT och det funkar perfekt, jag sätter bara på mobilläget på Dynavin, ringer det på telefonen kopplas musiken bort. Det följer även med en mikrofon till handsfreen, men jag brukar köra en BT öronsnäcka i stället. Jag fick med en kontakt som passa till Iphone 4 som placeras i handskfacket, där jag även får laddning till telefon, och kan välja musik m.m.
Navigatorn använder min Iphone som bredband via internetdelning, och använder Googlemaps kartor. Jag får alltså en satelitbild på navigatörn om jag vill. Det behövs alltså inget minneskort för kartor, endast ett för svenska röster, som följer med.

Jag kan även se olje, vatten och utetemp m.m.

BMW CS #5206
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Okej, det låter ju riktigt bra. Låter precis som allt stämmer med mina önskemål.

Vet du om det går att stänga av knappljudet när man trycker på knapparna på stereon? Tycker sånt pipljud är väldigt irriterande.

Ingår alla kablar till stereon så det bara är plug n play? Eller måste man koppla och skala kablar o greja?

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Vet inte om knappljudet går att ta bort, personligen vill jag ha det så att man vet att knappen reagerar, men det finns rätt mycket inställningar, så jag skulle tro att det går.
Köper du specifikt till din bil, skall det vara plugg and play, jag bara kopplade in till befintliga kontakter, men det blev en del över som jag inte använder. Jag har även en bas som jag kopplat in till separat lågnivåutgång, så att jag kan styra den från stereon, som för övrigt har högre effekt än original.
Min har ibland problem med att hålla stationen på radion när man kör långsträckor, om man nu skall klaga på något.

BMW CS #5206
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Tjena!

Brorsan köpte en Dynavin till sin 530i e39 -03 (tillverkad 06/2002) och vi försökte montera den direkt men den passar inte riktigt i originalramen som sitter i bilen, Dynavin hamnar ungefär 2cm för långt ner och går alltså inte att skjuta in hela vägen!
Är det någon här som vet vad man behöver för ram för att den ska hamna i rätt höjd och kunna monteras?

Jag har följt den här guiden:
Länk

Och även Dynavins egna guide:
Länk

Brorsan har en likadan originalstereo som i den första guiden och en likadan Dynavin ändå så passar det inte.

Original: Länk

Dynavin: Länk

Var köper jag rätt ram?

Jag är väldigt intresserad utav dynavin med android plattform. Har märkt att det finns två versioner utav detta om man kollar schmiedmann. En av de heter d99 och den andra vet jag inte. Vad skiljer de åt och vilken är bäst? Måste man ha internet för att kunna använda gpsen?

Sen är det så att jag aldrig ha installerat en multimedia enhet i en bil så är det enkelt och installera dynavin eller skulle ni rekommendera att lämna in den på någon verkstad som fixar det?
Tack!
ps
130
psoon
528i -00
bmw 1800 -64
i en e46 som jag installerade den i så är det busenkelt. Plug-And-Play.

angående knappljud går det att ta bort. Gå in under inställningar och sen system så finns det lite olika alternativ och om jag inte minns helt fel så är knappljudet "beep" så bara bockar du ur den.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
psoon: Hur löste du ditt radioproblem? sitter med samma problem, kan bara söka mellan 70-90 mhz....får i bästa fall in P1...:)
li
5
lillnilsson
525xi Sedan -06
Funderar på att köpa en dynavin till min e60 525xi och undrar om den funkar bra för ni andra bmw-ägare. Har kollat på den här Länk är den värd pengarna eller?

py
14
pytonson
520iT E39 -02
Köpte en Dynavin till min E39 igår och installerade den.

Radion funkar mycket bristfälligt. Är misstänksam mot "radioförstärkaren" som sitter på antennkabeln och dess 12 V's kabel.

Sen har jag inte fått rattkontrollerna att fungera till volymen etc.

Nån som har en lösning på dessa problem?

bo
2
bosse!
E39 530iAT -01
Har nyligen skaffat en 530iA Touring -01 med den stora stereon/navigatorn utan DSP. Kommer ljudet att bli mycket bättre med Dynavin D99 eller måste jag även byta högtalare i bilen? På min gamla E34 var det som natt och dag efter byte av huvudenhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.