|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en begagnad 997 Carrera S årsmodell 06-08. Priserna har dykt rejält och jag håller som bäst på att försöka scanna marknaden och få en uppfattning om prisnivån. Har försökt få fram info via begagnattester men tycker inte de säger mer än att det verkar vara en bil som ägarna är väldigt nöjda med... - Vilka kritiska fel eller brister bör man se upp med? Något särskilt miltal man bör hålla koll på med service/underhåll? - Vilken utrustningsnivå är viktig så den blir lättsåld i nästa led? Hade tänkt mig manuell, sport-chrono, skinn, PASM och backsensorer som en minimum gräns. - Någon som vet hur det sk "baksätet" i 911 fungerar med bälteskuddar och barn? Eller är småbarn och 911 bara att glömma? Tanken är inte att åka på långfärdsemester men att kunna hämta på dagis och för kortare turer. Någon med erfarenheter, positiva som negativa? Tacksam för input och svar! | |
| ...en sak till. Någon som vet om det finns ett Porscheforum som motsvarar AP? | |
|
På porscheklubbens hemsida kan du nog få svar på dina frågor. Länk |
|
| Tackar - och där ser det också ut att vara ett tämligen aktivt forum dessutom. | |
|
En kollega hämtade och lämnade på dagis med sin 996 cab. Det verkade funka. Hans barn var nånstans runt 8 och 6 år. Inga stora barnstolar dock utan bara bälteskuddar. Nåt som verkligen verkar uselt för andrahandsvärdet är tiptronic automatlåda. Låt bli den. ------- //Lövet |
|
| Nej Tiptronic blir det absolut inte, det är bara manuell låda som gäller. PDK hade varit OK men de ligger över budgeten... | |
|
Självklart ska du ha en 997! Funkar bra med min 1 och 4-åring i bakvänd resp framvänd Britax även på längre turer. Vi har varit iväg på flera weekends i sommar hela familjen utan alltför mycket klagomål från hon i högersätet. Disciplin vid packning krävs dock.... När det gäller utrustning så ingår PASM i S, det ska du ha! Sportavgasen är också must-have om man provat det en gång. I min bil uppskattar jag även sportstolarna och hellädret. Boseljudet är inte heller fel (mycket vägljud). Liten service 2år 3k mil, storservice 4 år 6k mil osv. Många är skranka för IMS:en men det verkar ovanligt efter MY06. Kolla även rennlist.com. |
|
|
Kollar också efter en 997S / 4S dock Gen II. Tycker att de är dyra, alla verkar har importerat sina bilar, funderar på att göra det själv iställer för att betala 100k kr över priset i Tyskland. |
|
Morten B |
997 är en riktigt rolig bil. Jag har min 7-åring i baksätet utan problem. Jag funderar på att sälja min pga husköp (finns inte på annons än). 997 C4S -07, atlasgrå, 6700 mil, manuell, sportchrono, sportavgas. Svensksåld, köpt på Porsche i Göteborg i Januari i år. Finns även garanti kvar till jan 2013 (tror garantin följer bilen). Skicka PM om den kan vara interessant. |
| More: Vilket prisintervall letar du i? | |
| Jag tror nog man kommer att få se ett ganska kraftigt prisfall på 997 dom närmaste åren, tror säkert att man kan se tidiga 997 under 300k på blocket redan under hösten. | |
|
Mina tjejer 3 o 4 sitter finfint där bak. Dessutom med takboxen på går det bra att packa alla gosedjur och allt annat som behövs... Jag tycker sportstolarna och sportratten skall ingå in kravlistan tillsammans med tidigare nämnda Sportavgas, SportChrono (med Sport-knappen) och PASM. Min har även CarreraSport-fälgarna som är ganska eftertraktade och gör sig bra på Carrera S'n då de är 1/2" bredare bak. PS. Jag har även skickat ett pm |
|
|
Jag har bara haft en 996, och för biltypen är baksätet förvånansvärt "rymligt". Mina 2 barn (9-11år) kunde utan större problem sitta kortare sträckor. Mvh Marin |
|
|
Kristoffer_L: Har du lagt upp någon tråd på ventilen/porsche forumet också ? Är lite intresserade av samma tankegångar som du... |
|
|
Stocktrader: Japp, jag har precis lagt upp en tråd i forumet. Kul att vi är fler med samma tankar :-) Tack för all input, verkligen givande! Eftersom det är första Porschen blir det troligen köp via Porschehandlare. Lite dyrare men också lite tryggare med deras garantier. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.