|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Bra att veta vad som gäller. Hur exakt funkar/gör dom en nötskalsblästring? |
|
| Hur som helst, detta fel kan utan tvivel funnits när bilen såldes, sot uppstår inte på 3 veckor, alltså är det handlarens problem att lösa, och om jag fattat konsumentlagen rätt är det hans problem att bevisa att sotet inte fanns där när bilen såldes. | |
| Finns det någon länk till vad som gäller och vilka rättigheter man har? Ska säljare stå för transport av bilen och om han inte gör det kan man då laga bilen där bilen står och sedan fakturera säljaren? Finns sånt i klartext någonstans? Tack på förhand! | |
|
Det bästa du kan göra är att kontakta firman och berätta vad som hänt. Om han ifråga sätter vad som hänt så be honom kontakta verkstaden där bilen var inlämnad. Hur de sedan vill lösa detta är ju upp till firman. Det är mao inte säkert att det blir ngt krångel, eller att bilen behöver fraktas. Ni kan ev få lämna in den på orten. /H |
|
| Bilen är på BMW verkstad 17 mil från bilfirman där mamma köpte bilen. BMW har felsökt och bytt sprider men det hjälper inte. BMW säger att toppen måste rivas och insugsventilerna bytas samt rengöring av sot beläggning. Nu till vårt problem som jag ser det, bilhandlaren åtgärdar felet säger han MEN han tänker ev byta en spridare vilket BMW redan gjort utan resultat och sen vill han hälla i någon tillsatts i tanken som han tar hem från Tyskland. Det känns lite osäkert på lång sikt att laga en bil permanent på det viset. Det kan funka 1dag, 1år eller så funkar det inte alls. Chansen finns ju iof att det funkar det finns ju trotts allt bra produkter att tillgå idag. Men bilhandlaren vill nog att VI kör dit bilen vilket BMW starkt avråder och då är det bärgare som gäller vilket jag tycker att vi inte ska stå för? | |
|
Ni skall givetvis inte stå för en bärgare. Om inte firman följer rådet från BMW om att lyfta toppen så tycker jag att ni skall häva köpet. Att bilen (enligt rekommendation) inte går att köra är egentligen säljarens problem, och han skall stå för bärgare. Kontakta gärna Konsumentverket och be om råd, detta kostar inget. Mvh H |
|
|
Tyvärr så är det din skyldighet att ta bilen till firman som sålt bilen och ge dem chansen att åtgärda felet. Till och med 3 chanser måste du ge dem. Först efter detta kan det bli tal om återköp. Att det inte borde vara så är tyvärr en annan sak. ------- //Lövet |
|
| Och likaledes skall firman ersätta de extrakostnader du drabbas av, dvs transport. | |
|
Transporter till och från handlaren är nog svårt att kräva tyvärr....då skulle ju en person boendes i Malmö kunna köpa en bil i Arvidsjaur och kräva resorna genom hela Sverige t o r. om bilen strulade... Rättigheter/skyldigheter lär stå i köpekontraktet/försäkringskontraktet så läs vad det står där. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är väldigt mycket som står i lagen men som inte är svart eller vitt i praktiken. "Du har rätt till ersättning för de utlägg du haft på grund av reklamationen. Du har också rätt till ersättning för de förluster och mera betydande olägenheter och besvär som beror på fel eller dröjsmål." |
|
| Fick precis veta av BMW verkstaden att kompet på 5ans cylinder är mycket lägre än övriga cylindrar. Men bilsäljaren säger att det är helt omöjligt och att en bil som gått 5000mil inte kan sota igen (skratt retande) bilförsäljaren är allmänt otrevlig och skriker i telefonen när mamma ringer och säger att hon kollat upp sina rättigheter hos konsument ombudsmannen. Han tvingar oss att köra 17mil med bilen om vi ska få den lagad vilket inte känns ok med tanke på hur mycket bilen sotar och hur illa den går. Men i morgon kör vi dit bilen helt efter hans önskemål så får vi se hur det går, jag kommer iaf återkomma med fortsättningen. | |
|
Nötskalsblästring förekommer så vit jag vet bara på Mitsubishi, dom uppfann det för att enklare och billigare rengöra igensotade kanaler och ventiler. Mitsubishi tog ju det som garanti upp till ett vist miltal, sen var det rabatterat pris. Blästra med sand skulle ju vara omöjligt, men dom rester av nötskalet som blir kvar gör ingen skada och brinner upp, bilen luktar skogsbrand några minuter. Utrustningen är specifik för Mitsubishimotorerna, och går nog inte skärskillt bra att använda på andra motorer. |
|
| Stå på er, ni har rätten på er sida. Det är inte säljaren som ska vara otrevlig det ska din mamma vara i det hära fallet. Lycka till och se till att hålla oss uppdaterade i tråden. | |
|
Hm, kom att tänka på en sak. Magerdriften alstrar sot i förbränningsrummet, ok, sot hamnar på insugsventilerna, kompressionen sjunker?? Det pyser tillbaka lite gas inkl sot o så blir det en ond cirkel. ok. Men vad jag inte tänkt på är ju att just pga av direktinsprutningen tvättas ju inte ventilerna automatiskt av bensinen man duschar på dom som i en vanlig motor. Är detta en del av problemet, att ventilerna inte "underhålls" automatiskt? In med en spridare i insuget kopplad till kondenseringen för ACn via en tank på 1 liter. Låt styrdonet injicera vattendimma lite då o då. :) |
|
|
Intressant att BMW:s motorer också sotar igen pga direktinsprutningen. Volkswagen koncernens motorer lider ju också enormt av just följderna av direktinsprutningen. Undra om det finns någon fungerande lösning av direktinsprutade bensinare på marknaden idag? Jag har själv en Golf GTI FSI och jag försöker så gått det går köra som ett svin emellanåt (få upp tempen rejält i motorn) för att det då förhoppningsvis ska "lossna" en del koluppbyggnad på insprutningsventilerna av värmen och luftflödet. Antagligen kostar det bara bensin utan att göra någon nytta men placeboeffekten är alltid något plus att det dessutom är kul :) För i alla fall FSI motorn (som ju används i princip alla Audi, Seat, Skoda osv.) är det tydligen mer regel än undantag att insuget behöver lyftas vid vissa intervall (5-10' mil) för rengöring av ventiler och "insugskammare". Det finns flera DIY för FSI motorerna för hur rengöring går till och du kan säkert hitta motsvarande för BMW:s motorer. Så rent generellt kan väl konstateras att allt idiotiskt strävande efter att få ner de officiella förbrukningssiffrorna gjort förbränningsmotorer är självdestruktiva på ett helt nytt sätt - helt i konsumtionssamhällets anda. För er som inte har lust att lyfta bort insuget för att se vilken katastrofal skada varmt sot/kol kan göra kolla in avgasrören (de en gång blanka avgastipparna) på direktinsprutade bilar som inte fått dessa rengjorda. Där är den rostfria metallen sönderfrätt. Vad jag läst jobbar bland annat Volkswagen med att utveckla en ny typ av motor som kombinerar direktinsprutning med "klassisk" bränsleinsprutning innan insugsventilerna (kommer inte på den korrekta benämningen) för att bland annat bygga bort problemet med igensotade insugsventiler/-rum. Alltså låg direktinsprutningens fördelar utan dess nackdelar låter spontant som en lyckad kombination. MEN varför har vi konsumenter inte haft något alternativ under flera år (för nya bilar alltså). Själv köpte jag en FSI och önskar lite i efterhand att jag nog ändå skulle satsat på att haft kvar min skottsäkra M54 - förutom risken för frusen vevhusventilation då :) Ha de fint och se inlägget som en ursäkt att köra skiten ur era nya BMW:s och åker ni fast på kuppen är det bara att ursäkta er med att ni utöver förebyggande underhåll på bilen. |
|
|
Edit! Insugsventilerna ska det givetvis stå! |
|
| Nyttig, rolig, intressant och korrekt information :)) Följdfrågan är dock varför inte BMW tar ett problem som detta på goodwill? iaf kunde dom stå för arbete eller delar? I mammas fall kommer dock säljaren få stå för detta om jag känner henne rätt och detta felet va på bilen när hon köpte den med all säkerhet. Vi hittade nämligen kvitto på 6st nya tändspolar som byttes innan bilen såldes ;) kvittot hade av misstag (antar jag) hamnat under passagerarsätet.... | |
| Coolt! Tur att jag har patent på vatteninsprutningslösningen då. :) | |
| Ja tänk om du inte haft patent på sotaurmotornmedvatten produkten, då hade vi alla suttit här utan något hopp om att vinna kampen mot sotet :) | |
|
Vatten/metanol insprutning har väl inte riktigt slagit igenom i Sverige ännu men det finns mycket att läsa på amerikanska sidor om det hela även om huvudsyftet snarare är att kyla av luften för turbo bilar. En annan lösning för att istället minska problemet är att leda om/öppna upp vevhusventilationen så att den förorenade oljedimman inte återförs till förbränning och alltså på vägen till förbränningsrummet effektivt kladdar ner insuget, ventiler osv. Men kan tänka mig att originalprogramvara i motorstyrsystemet inte hade gillat det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.