|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Mamma köpte en 523i med N53-b25a motorn för ca 3 veckor sedan, under semester började bilen misstända ibland och jag felsökte bilen. Felet jag hittade då var nox sensorn så jag bytte den och felkoden för den försvan men inte "misständningarna" så jag lossade stiften och stiftet på cyl 4 var jätte sotigt och luktade ren bensin nästan, stiften byttes men ingen skillnad. Jag bad då mor att åka in till bmw verkstaden där hon bor och felsöka bilen. idag fick hon besked att toppen måste rivas och insugs ventilerna bytas då dessa sotat igen så dom inte tätar riktigt?? bilen har ju bara gått 5000mil, det är förvisso en 07a men va fan! jag trodde bmw stod för kvalite´det är så jag uppfattat min 525d iaf. Reparationen skulle enl bmw gå på 26000:- ca och detta va inte första gången dom gjorde detta jobbet påstod dom? Ideér eller tipps mottages mer än gärna samt människor därute med samma problem. Tycker sjukt synd om mamm som va så glad för att hon köpt sig en bmw :( | |
| Har hon inte maskinskadeförsäkring som tar största smällen? | |
|
Jo men hon köpte den hos en bilhandlare och då KAN det vara så att maskinskadeförsäkringen inte tar det tydligen? Bilhandlaren vill hälla i någon vätska i tanken och byta en spridare om jag förstod rätt och han finns 17mil från mamma. Hon köpte även till en försäkring när hon köpte bilen för 4000:- hos svenskbilgaranti men dom tar inte på sig detta trotts att försäkringen täcker "inre rörliga delar i motorn"? dom påstår att inget är sönder om det bara är sot.... Jäkla rävsax just nu. |
|
|
Jädrans trist måste jag säga, och uruselt med sådana försäkringar, dom hittar alltid på ngt, därför tecknar jag aldrig sådant, dom bara sugger utt pengar från en och sedan när ngt händer, så är det andra puckar, dom hittar alltid ngn lucka att skylla, rena bedragare tycker jag..... Kan bara säga att är du vilig att komma till malmö, så kan du få det åtgärdat för 10-12.000:- om nu bmw vill ha 26.000:- så det finns en hel del att spara. * jädrans trist iallafall* när sådant händer en + att ni tecknade extra försäkring... och bidragit med 4000 till dessa falska bedragare. |
|
| JohnnyW: Kan kanske vara värt att testa att köra bilen hårt (dvs köra på varvtal över 4000 konstant, dra ur denna varje gång man accar osv. Dock lite jobbigt att köra så...) i 3-4 månader, kan eventuellt åtgärda sotproblemet. | |
|
Tack för era svar! Uppskattas just nu kan ja lova :) Jag vet att Automec säljer en jättebra dieseltillsatts som rensar partikelfiltrena och jag vet att mitsubishi har en liknande tillsatts för deras gdi motorer som sotar igen i kolvarna. Undrar om man kan använda mitsubishis tillsats eller om Automec eller någon annan har något dundermedel? Jag har också sett att det finns "maskiner" med någon tillsats i som man sätter på spridarbryggan och som ersätter bilens bränsle i någon timme på tomgång och motorerna ska tydligen bli helt sotfria? |
|
|
Spreya vattendimma i insuget med motorn på varv rengör bra säger de som provat. I allmänhet verkar det som att man MÅSTE gasa regelbundeta med de direktinsprutande motorerna som har magerdrift. |
|
|
Jag vet att vattenknepet funkade förr men kan det verkligen funka bra på en motor som n53? Billig ide om det funkar dock :) Har också läst att man måste blåsa ur n53 men är det så att man måste göra det och bilen mår dåligt annars så har ju BMW ett stort ansvar i alla problem som blir av sot i dessa motorer. Det är inte vanligt vad jag kan förstå att det går så långt att man måste lyfta toppen och byta ventiler, spec inte på en bil som mammas som bara gått 5400mil? Det stinker goodwill om ett sånt här fall tycker jag. Mest irriterad är jag nig just nu på svenskbilgarati, (ventilerna måste vara trasiga för att den ska gälla) men ventilerna i vårt fall måste ju ändå bytas så då är dom ju defekta? Borde inte spela någon roll om det beror på att kolvarna slagit sönder dom eller om dom blivit otäta pga sotavlagringar dom är ju ändå inte dugliga just nu. |
|
|
Jag är inne på min andra N53 nu. Ingen av dem har haft sotproblem. Kör absolut inte som en biltjuv men inte heller bara i stan. ------- //Lövet |
|
|
Man behöver inte blåsa ur till 7000rpm hela tiden utan bara låta den jobba i normaldrift regelbundet, dvs lite häftigare acceleration än vanlig fiskörning. Själv skulle jag iofs inte tveka att varva om jag hade en N53 ,den ber ju om det. :) Om vatten funkade förr så lär det ju funka nu? Om det är sot som är problemet alltså... Plocka isär en motor med läckande topppackning på en cylinder o kolla. Rent o fint. :) Frågan är hur mycket nytta det gör vid ventilerna, kanske mest funkar i förbränningsrummet. Det lär ju knappast skada iaf!! En 5 l tryckspruta inställd på findusch med munstycket monterad i insuget och sen ut o gasa så det blir lite gasflöde genom motorn! |
|
| Sotet problemet är tveäggat..Dels så kan sotet ge upphov till "sämre förbränning/avgasvärden" pga självantändning eller "sotisolerade komponmenter", i ett sådant fall så borde det hjälpa att "sota ur motorn", hur man gör det är en annan fråga. Ånga (vatteninsprutning) skall funka bra om man gör rätt. En annan sak sotet gör är att slitateget (kol är jäkligt hårt o elakt!!) ökar, o har man då fått sotavlagringar på själva ventilsätet/ventiltallriken så kan det hända att dessa slits ut i förtid, med följd att ventilerna blir otäta... | |
|
Testa med att hälla i en flaska Redline och stick ut och kör lite motorväg för att sota ur den. Dra då ur den ett par gånger på 2:an och 3:ans växel och håll sedan varvtalet i konstantfart på runt 3500 rpm. I BMW's instruktionsböcker på 80-talet stod det att om man kört mkt stadskörning så skulle motorn sotas ur genom att hålla varvtalet över 3000 rpm på motorväg. Mvh H |
|
| En undran ?? Är motorn direktinsprutad ?? (jag kan inget om motorer nyare än M50) | |
|
ja ------- //Lövet |
|
| Undrar hur denna produkt funkar? Länk | |
| Kanske lila bra som vatten? | |
| Ni har ju garanti från handlaren? | |
| Jo men att transportera bilen 17mil på bärigare blir inte heller billigt :( | |
|
Ni ska inte stå för någon kostnad. Det ska handlaren göra. Inkl ev hyrbil. Hade jag varit dig, så hade jag låtit handlaren ta hand om detta istället för att du ska göra jobbet. Även om jag förstår oron. Bara en tanke. Hoppas att det ordnar sig. Kolla upp konsumentköplagen om det strular. Lycka till! |
|
|
Visst har man väl några månader garanti vid köp av beg bil? När jag köpte en Saab aero för några år sedan visade det sig efter två månader att det var fel på växellådan. Slitage på sätt och vis men onormalt. Jag reklamerade hos bilfirman som dock krävde att Saabs maskinskada skulle ta det och dom självrisken (bilen var två år drygt, 7500 mil). Så blev det och växellådan blev så bra en Saablåda kan bli. Jag skulle snackat med BMW Sverige om det inte löser sig snabbt och smidigt. Har bra erfarenheter av det med min E61:a. Rimliga krav går dom nog med på i syfte att behålla märkets status. Men ditt problem tycker jag inte ens ska behöva nå BMW Sverige-nivå. Det här borde din handlare fixa via lokal verkstad. |
|
|
Vatten eller produkter som länkas till funkar, iaf för äldre motorer, använde vatten mycket på 80 talet, kunde göra underverk på gamla gubbkörda Oplar. Frågan är hur det funkar på en mordern bil, att det rengör är klart, men vad händer med det som lossnar, är sotbitarna små nog att passera katalysatorn ?? När man nötskalsblästrar Mitsubitsi GDI rekomenderas att motorn startas utan avgassystem, och då har man ändå nogrant dammsugit i förbränningsrummet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.