AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.678

Första bilen 118d el 120d?

Sida 1 av 2
Hej, ny här på forumet, behöver lite hjälp inför mitt första BMW köp, första bilköp över huvudtaget faktiskt. har kört en 116d och gillade den skarpt dock lite dålig kräm under huven. Min budget är mellan 80-100000kr Kanske finns det en annan bmw modell att rekommendera? Jag vill ha något som ser relativt modernt ut.

Jag är sugen på en 120d automat för vill gärna ha lite kräm under huven, men dom känns lite ovanliga, funderar även på en 118d och möjligtvis sätta i en effectbox, har hört att den även sänker bränsleförbrukningen är det verkligen sant?
Hade tänkte det äldre modellerna 04-05 för dom ligger i min prisklass.
Alla tips och råd är välkommna.

Här är några som jag hittat på blocket:
Länk
Denna är från en bilfirma känns lite tryggare att köpa men antar att priset är högre, fats en det är ganska välutrustad.

sedan har vi denna 120d som är max utrustad privat impoterad och säljaren läte halv angelägen i telefon, kanske något att passa sig för?
Länk

hoppas det inte blev allt för rörigt.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Skall du en diesle med pulver så är det väl 120D, men det kanske inte ryms inom din budget. Själv kör jag en 118D med i mitt tycke tillräcklig effekt, men det är ju individuellt.
Den första länken ovan är ju till en bensinare, de har jag ingen erfarenhet av.
Vad gäller utrustning så är sportstolar ett måste om man vill sitta bra, xenon för utseende och lättsåldhet.

I övrigt så är så mkt utrustning som möjligt ett plus, då det inte kostar så mkt, vad det är värt kan bara du bedöma.
Själv har jag svårt att klara mig utan Blåtand, USB, och AUX...

Effektbox är inget jag rekommenderar, tveksamt om den spar bränsle.

Lycka till och välkommen till märket, hoppas du hittar nåt du blir nöjd med, ta tid på dig, det finns många bilar att välja på!

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Tack för ditt svar Bavaria1, hade helt missat att det var en bensinare, har nog stirrat på blocket för länge haha. men udner tiden hittade jag en annan bmw som såg sjukt häftig ut och enlig säljaren relativt billig i drift. dock en bensinare.
Länk
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
SirLancelot:

bilen du hade på länk ovan drar ca 0,7-0,8 blandat

diesel ligger på ca 0,6
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag låg på 0.6 med trimmad 120d och tung gasfot. man landar ner på runt 0.5 tror jag!
Karl-Hilding
Länk

Länk

Länk

Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tänk på att icke LCI, alltså innan MY -08, är bra mycket dyrare att skatta. Dessutom tycker jag nog att standardstolarna är rätt hopplösa. Hitta en 120d gärna med M-paket och facelift så har du en billig bil som troligen står sig hyffsat i värde.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
SirLancelot; Du vill ha 120d-pulver. Köp en 120d då. Mycket enkelt. Ingen större prisskillnad att tala om begagnat. (När jag köpte z4:a, var jag lite inne på en 2,5 som jag i så fall kunde trimma. Brorsan skakade om mig och förklarade att jag ju i så fall skulle köpa 3,0 direkt. Det rådet har jag aldrig ångrat och vidarebefordrar härmed samma råd till dig).

Jag har precis varit och provkört en 120D A Länk ska även testa en 120d manuel fem dörrars bara för att ha något att jämföra med.

Och känns som jag verkligen hittat rätt, sjukt skön att köra och verkligen det där extra under huven som jag letat efter hela tiden.
Frågetecken detta är en tre dörrars och jag har hört någonstans att det blir problem med rutorna på vintern stämmer detta? och för er som har erfarenhet av en fem dörrars är det smidigare eller skit samma, i övrigt är det väl samma utrymme i baksätet va? inte gjort att åka långt för dem i baksätet precis.

Och till denna oändliga fråga om pris, dom ska ha 159k är det rimligt och hur mycket vågar man pruta på en firma? Jag gillar ju tryggheten med att köpa från firma men vill inte slänga ut för mycket rent i onödan.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Din budget har vuxit? Som referens kan jag nämna att jag sålde min 2009 års 120d med likadan utrustning och betydligt trevligare faceliftinteriör, som bara gått 3500 mil, för 182,000 kr. Och det var före semestern.

Spontant tycker jag därför att den inlänkade bilen är alltför dyr.

/M

Mina bilar:
Länk
Både ja och nej, jag har märkt att vill jag ha det jag vill ha så får jag nog gå över min budget lite men 60k över är allt för mycket. Det är därför jag är nyfiken på vad jag kan få ner den, men antar att det inte är så mycket mindre. Men ja förstår dit resonimang. har sett likande bilar på blocket för 145k som igentligen fortfarande är för mycket, jag skulle säga att max max max är 130k och då kan jag bara drömma om denna igentligen men man vet inte förrens man testat, kanske får man kompromissa med en manuell 120 istället.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Här har du infon på bilen iaf:

Type
Value
VIN WBAUB510X0VB94658
Type code UB51
Type 120D OL (EUR)
E series E81 ()
Series 1
Type HC
Steering LL
Doors 3
Engine N47
Displacement 2.00
Power 130
Drive HECK
Transmission AUT
Colour BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)
Upholstery STOFF/SENSATEC FLASHPOINT/SCHWARZ (GCSW)
Prod.date 2007-08-29

Code
Description (interface)
Description (EPC)
S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Dummy-SALAPA
S1CBA CO2 UMFANG CO2 package
S1CDA BRAKE ENERGY REGENERATION Brake Energy Regeneration
S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatic transmission
S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel
S2MGA M LM RAEDER DOPPELSP. 207 M MISCHB. BMW alloy wheel, M double spoke 207
P337A M SPORTPAKET M Sports package
S420A SONNENSCHUTZVERGLASUNG Sun protection glazing
S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit
S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip
S470A KINDERSITZBEFESTIGUNG ISOFIX Isofix-System
S473A ARMAUFLAGE VORN Armrest front
S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat
S493A ABLAGENPAKET Storage compartment package
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S4MGA INTERIEURLEISTEN ALU GLACIERSILBER Int. mouldings aluminium glacier-silver
S4UKA 5-SITZIGKEIT 5-seater
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system
S507A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC), rear
S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights
S521A REGENSENSOR Rain sensor
S522A XENON-LICHT Xenon Light
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning
S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control
S563A LICHTPAKET Light package
S5DCA FONDKOPFSTUETZEN KLAPPBAR Rear-seat headrests, folding
S704A M SPORTFAHRWERK M Sports suspension
S710A M LEDERLENKRAD M leather steering wheel
S715A M AERODYNAMIKPAKET M Aerodynamics package
S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE High gloss shadow line
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Headlining anthracite
P7AZA PAK. ADVANTA.+COMF. I.V.M M SPORT. Advantage + Comfort + Sport Package M
S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version
S850A ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT Additional Export tank filling
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe
S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature Swedish
S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP

Code
Description (interface)
Description (EPC)
S321A EXTERIEURUMFAENGE IN WAGENFARBE Exterior parts in vehicle color
S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer
S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Btw så har alla E81 "nya" inredningen väl?
M-paketet med de snygga 17" M-fälgarna och LeMansblå lackfärg gör mycket för utseendet tycker jag, både in och utvändigt!

Xenon alla dagar i veckan (även om helljuset inte är mycket att hurra för).

Hifi (minst lilla paketet) + radio pro är helt klart att föredra.

Väldigt trevlig bil på det hela taget.

Och jag borde ju veta, har gjort 14.000 mil i min -07:a (snittförbrukning 5,6)
dfallman: Tror det var business stereon i, dock har jag än inte bildat mig någon uppfattning om den för hade den avstängd när jag provkörde. Men om det skulle vara så att den känns vädelös (stereon alltså) vad finns det att göra åt det efteråt, jag menar den bilen jag vill ha med automat växer inte på träd vart fall inte här så känns allt bra så köper jag den och kan lika gärna byta ljudet efteråt.

Förutom stereon så har den allt jag kan önska mig:)

på tal om stereo, subbas under sätena är det något man kan montera in efteråt eller måste bilen komma levererad med dem för att utrymmet ska finnas?
SirLancelot: BMW erbjuder en eftermonteringssats med USB/Ipod anslutning till Business CD och Alpine HiFi som inkluderar förstärkare, och nya främre högtalare.
Idag har jag testat en 120d manuell 05:a den var helt vädelös jämfört med 120d A 07:an jag testade sist, har även kört den idag igen på en rejäl tur så nu blir det att snacka detaljer på söndag sen blir det köp:) tog en närmare titt på ljudsystemet i denna och den hade Business stereon, med högtalare i dörrar under sätena och i bagaget. dock inga diskanter upp till på dörrana vet inte om det spelar någon roll, hur som så känner jag endå att ljudet var helt okay man kunde dra på en del utan att det lät skränigt som det gjorde i den andra 120d som jag körde som saknade de extra högtalarna i under sätena.
Det är ju framför allt en bil och där fanns inget att klaga på.

Chris87: Vart kan jag hitta info om det kittet? jag har bara hittat denna: Länk Men jag har ju inte diskanter i dörrana då får jag väl köpa till extra kåpor, om det ens finns?
Nu är det klar, ingen återvändo, så nu gäller det att sluta kolla på plocket efter billigare för då kommer man bara bli besviken:P

Men tycker nog det blev en bra affär tillslut, med tanke på att det bara varit en ägare innan som säljaren kände, den är über fräsh innuti, och halva bilen ska lackas om och hela bilen poleras så den ser som ny ut. sen att man får garanti på bilen med är inte fy skam, dom hjälpte mig även med ett billigare lån än vad jag kunde hitta, allt det här som ingen privatsåld bil hade kommit med.

152.000 slutade kalaset på.

Hoppas jag får mycket nöje av det flera år framöver:)
SirLancelot: Paket som du länkar till är det som jag syftade på. Vad menar du med mer info? Allt som ingår syns på bilden. Se bara till att du får paketet med rätt artikelnummer för din bil om du bestämmer dig för att beställa det.
Gallren för diskanterna finns redan i 1-serien.
Chris87 Mins inte vad jag menade med info. Dock har jag inte gallrena för diskanterna i min bil, det sitter bara en svart kåpa i dörrkarmen. Jag har högtalare i dörren, under sätet och där bak. men inga diskanter. btw har du någon erfarenhet av dessa högtalare? Blir det ett fylligare ljud? jag hade ju gärna velat att högtalarna under sätena var mer uppskruvade.
SirLancelot: Jag har ingen egen erfarenhet av detta högtalarpaket, men vad jag hört och läst ger detta paket bättre ljud än det fabriksmonterade HiFi-paket som gick att välja till. Vissa påstår att det inte är långt ifrån Harman-Kardon HiFi.

Missade att du köpt en 3-dörrars. Då får du beställa gallerna tillsammans med Alpine HiFi-paket. De kostar inte så mycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.