AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.587

Chip från Tyskland?

jj
15
jjk71
BMW X6M - 2015
BMW I3S - 2019
Jag har en BMW 325d -09 och är sugen på att chippa den och på ebay i Tyskland går det att skicka efter prisvärda chip. Någon som har erfarnhet och vet om de är bra?`

Funderar på att köpa följande: Länk

Länk

cr
3.950
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det är inget "chip", dvs en riktig uppdaterad programvara. Det "tuning boxen" gör är att lura insprutningen att trycka på mer soppa, man kopplar på den på kabelhärvan.

Jag skulle passa mig noga och istället satsa på en riktig programvara från en erkänd leverantör och som dessutom tar rimligt betalt.

MVH Christofer
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag har en kompis som köpte en sådan box från Tyskland för ca 3 år sedan. Minns inte vilken tillverkare det var men det var bland de billigaste på marknaden. Den höll i 2 år, sedan slutade den fungera. Bilen startade inte och det luktade bränt om boxen. Bara att plocka bort boxen och slänga så funkade bilen fint igen. En annan kompis upplevde precis samma sak från en svensk box för ca 7000 spänn (tror det var kcr) så ett högre pris behöver inte betyda bättre kvalitet.

Problemet med dessa boxarna är att de lurar ECU så ECU vet inte vad som egentligen händer i motorn och om något går fel så kan det fortsätta att gå fel för att box skickar fel signaler. De andra problemet är att om de skruvar på för mycket så kommer det förmodligen att generera en felkod som gör att BMW verkstaden ser att du trimmat, men du kanske passerat all garanti ändå.

Jag håller med chrille82 att en flashning av ECU är ett bättre alternativ. Då vet ECU om vad som händer i motorn och kan reagera som sig bör. Dessutom bör den komma från någon erkänd leverantör som testar och inte släpper ut vad skit som helst.

Men smaken är som baken man får själv välja.

/DJ
cr
3.950
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kan tillägga att min kompis köpte en dylik till sin 520d -07, bilen stendog efter knappt ett år. Efter boxen kopplats ur har bilen gått felfritt.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.