|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har importerat en BMW och efter godkänd ursprungskontroll har jag beställt besiktning. När får jag de svenska skyltarna till bilen? Måste jag vänta ett tag efter godkänd besiktning? | |
| Efter att bilen godkänts vid regbesiktningen så tilldelas den ett regnr. Den måste även kontrollbesiktigas för att kunna tas i trafik. | |
|
Tar ca 3 arbetsdagar efter godkänd reg-besiktning tills du får skyltar och reghandlingar i brevlådan Och det är oavsett om dom gjorde kontrollbesiktning eller ej samtidigt som regbesiktningen |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Dawwe, nja... inte 100% rätt, är bilen tillräckligt ny behövs det ej |
|
Jörgen: Länk Sen vet jag faktiskt inte hur det är med tex en bil som är 1 år gammal endast, men jag gissar på att den måste kontrollbesiktigas OM villkoret i min länk inte är uppfyllt. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Som jag sa, och som det står: OM "Om fordonet även behöver kontrollbesiktas kan kontrollbesiktningen göras direkt efter att registreringsbesiktningen är godkänd. " Nya bilar upp till 34mån, behövs ej, sedan är det 24 mån till andra bes. Länk |
|
Jörgen: Läs min länk, där står det "Om ditt fordon har godkänts vid en trafiksäkerhetsprovning i ett EU-/EES-land, kan du tillgodoräkna dig den besiktningen när fordonet registreringsbesiktas i Sverige. Men detta gäller endast en obligatorisk utländsk trafiksäkerhetsprovning som utförts i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/40/EG." Notera: OBLIGATORISK och i ENLIGHET med direktiv 2009/40/EG. Det du länkar till gäller bilar som är sålda nya i Sverige via en av Transportstyrelsen godkänd importör. Mina ena bil importerade av en sådan importör 2001, blev "Sv-såld" pga detta. Trots att bilen var ca 7 år gammal så fick den 34 månader till nästa kontrollbesiktning, ett misstag. |
|
![]() 2.226 530d G31
Dawwe: Lägg ner, du far med osanning, ring och kolla, reggade en bil för 1 månad sedan som var 17 månader, det behövs ej. |
|
Tack alla för svaret. Jag har fått tid idag för regbesiktning och kontrollbesiktning så antar att jag får vänta några dagar på de svenska skyltarna. |
|
|
Nej jag far inte med osanning. Har jag sagt att en "ny" bil MÅSTE kontrollbesiktigas? NEJ. Vad jag däremot sagt är, för att citera mig själv "Sen vet jag faktiskt inte hur det är med tex en bil som är 1 år gammal endast, men jag gissar på att den måste kontrollbesiktigas OM villkoret i min länk inte är uppfyllt." Observera: "OM villkoret i min länk inte är uppfyllt". Sen kan det vara som du säger att bilar som är "tillräckligt" nya slipper kontrollbesiktning, men det är Transportstyrelsen som beslutar det antar jag, inte jag o inte du heller för den delen. |
|
|
Bilen är ny registreringsbesiktigad, men någon kontrollbesiktningen kunde inte göras då perioden var okt - feb ... tror jag. Skyltarna kommer om några dgr. |
|
![]() 2.226 530d G31
Var väl jag som missförstod "Den måste även kontrollbesiktigas för att kunna tas i trafik." då.. |
|
Jag missade en sak: Dekra skriver på baksidan av sitt besprotokoll att om bilen är besiktigad i annat ESS land enligt exxxxx (norm), så kan det godtas och därmed slipper man ny besiktning. Bara regning. Min senaste importbil besiktigades samma dag som jag köpte den i slutet av juli i DE. Jag skulle visat protokollet på Dekra i Göteborg. Men men, det är säkert försent att komma i efterhand. Nåt att tänka på nästa gång. /Z |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.