|
|
|
|---|---|
|
Hade bilen inlämnad på service på en auktoriserad BMW verkstad nyligen där dom bl.a. bytte bromsbelägg bak. Frågade verkstaden om inte skivorna ska bytas samtidigt men dom sa att skivorna såg bra ut och inte behövde bytas ut utan att det skulle räcka med att byta beläggen. Nu efter ett par mil så skakar hela bilen vid inbromsning och man känner hur ojämna skivorna är bak när man drar fingret över dom, helt slut alltså. Jag har pratat med verkstaden som säger att dom eventuellt kan stå för arbetet men att jag måste betala nya delar själv vilket jag är lite tveksam till, skivorna var bra innan service vilket verkstaden själv konstaterade och nu efteråt är dom skeva. Är det något jag ska behöva stå för? | |
|
Är det en märkbar slitkant på skivorna? Dom borde ju inte bli slitna på så kort tid efter bytet. Skivorna borde ju inte bli mer ojämna med nya belägg, snarare tvärtom. Känns inte som att man kan kräva verkstaden på nya skivor enligt mig. Antingen så får man hoppas på att det blir bättre med tiden eller ta verkstadens erbjudande om att byta och betala nya skivor själv. Mvh. Richard |
|
|
Tror de nya beläggen går emot slitkanten. Skivorna är nog inte skeva utan det är kontaktytan mellan beläggen och skivan som känns. Är tjockleken på skivorna bra räcker det att svarva ner kanten. Att kräva verkstaden på nya skivor är att begära för mycket. |
|
|
Det finns ingen märkbar slitkant på skivorna utan dom var helt enkelt i bra skick vilket verkstaden själva konstaterade, det var därför dom inte tyckte att skivorna skulle bytas utan att det skulle räcka med nya belägg. Det är först nu efter byte av belägg som skivorna blivit dåliga.. Jag tycker inte att det är rimligt att jag ska behöva betala nya skivor och belägg då det inte var något fel på skivorna innan service. Att en del dom byter ut förstör en annan del på bilen är inget jag ska stå för, att dom erbjuder att sänka en del av kostnaden för arbetet löser inte problemet. |
|
|
Nya belägg kan inte orsaka skeva skivor - däremot ett kärvande ok kan orsaka ett sådant problem. Att verkstaden ska stå för detta tycker jag personligen är fel. Kontrollera oken - är ett ok dåligt blir även nya skivor dåliga snabbt. Kan ofta visa sig efter beläggbyte då kolvarnas position blir annorlunda jämfört med tidigare, är det så är det inte verkstadens fel. |
|
| Kör upp bilen i HÖG hastighet och bromsa HÅRT några gånger så ska du se att det försvinner! | |
|
Klart att nya belägg kan orsaka skeva skivor? Slitytan mellan belägg och skiva ändras när man byter belägg vilket gör att beläggen inte nyper jämt över skivan längre = ojämn värmefördelning = stålet i skivan ändrar form. |
|
| Då skulle man aldrig kunna byta belägg utan att byta skivor då? | |
|
Hur märker du att de skakar är det i ratten? Hur skulle värmefördelningen ändrats? Kylningen til skivan är ju fortfarande detsamma så den borde inte slå sig pga värme. Att du har olika anläggningsyta borde i så fall resultera i ojämn bromsverkan. Att dina skivor var ok innan men bromsbeläggen helt slut ger dig inte automatiskt mya skivo,r utan de har gjort bedömmningen att skivorna är ok. Är de inte ok så måste de bytas eller blir de dåliga av nya bromsbelägg så måste de bytas i alla fall. Du 2 val antingen hade du kunnat åka runt med ruttna belägg eftersom du inte kan byta nånting. Eller så byter man belägg visar det sig att det inte räcker så får man byta även skivorna. Att du får komplettera med kostnad för endast nya skivor är helt i sin ordning då du fått göra det i alla fall. Om verkstäderna ska bjuda på allt i efterhand så kommer vi inte kunna se dessa rekomendation utan det kommer bli "byt på allt på en gång" |
|
|
Att nya belägg skulle orsaka skeva bromsskivor är inte sannolikt - särskilt inte bak där bromsverkan är väldigt liten. Skulle också tro att det är slitkanterna som spökar. Den enda sannolikheten att skivorna blivit skeva pga överhettning är om oken kärvat - iofs kan de göra detta om t ex kolven är rostig och har tryckts in i oken pga de tjockare beläggen....men då är det ok-renovering eller nya bromsok som gäller. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Antingen kunde du ha kört vidare med de gamla skivorna och beläggen till något otrevligt hände. Eller byta bara bromsbelägg. Eller byta skivor och bromsbelägg. Du bytte bromsbelägg endast, på verkstadens inrådan, det blev inte bra. Ska du sätta tillbaka de gamla beläggen o köra vidare menar du?? Det är ju liksom du som hade behövt betala för skivor+arbete ändå om du bytt dem från början. Iom att verkstaden bjuder på arbetet förlorar du ju inget. Skivorna hade du fått betala ändå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.