AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.758

Utväxling BMW E46 Skillnad 328 mot 320d

Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Hej är det nån som vet om jag kan byta diffklumpen på en E46 328 mot en diffklump från en 320d E46?
Vad skiljer på utväxlingen?
Sökt på forumet men hittar inget.

MVH Fredrik.

Min bil. Länk
Ja det ska gå bra.

Ang utväxlingen kan jag inte svara på med siffror, men en vän i Hbg har bytt pga haveri och det han sa var.

Innan byte höll han som exempel 120 km/h med 4000 varv, så får han hålla 120 km/h nu med 4300 varv. Tappade c:a 20-25 km/h på topp hastighet.
Gå in på Länk och leta upp respektive bakaxel. Utväxlingen anges som I = *.** (i tabellen).

mvh/ Anders
Karl-Hilding
Clintan.
En 328 E46 har betydligt högre utväxling än du skriver.
Vid 4000 rpm håller han 160+.
Är det inte så att E46d har ännu högre utväxl. viket skulle betyda betydliget över 160 vid 4000 rpm. Närmare 200 skulle jag tro. Om det nu inte ligger i själva växellådan?
Jag skrev exempel innan ;).
Karl-Hilding
Ok. det var exempel, sorry :-), men att han tappade toppfart efter bytet?
Borde vara i så fall att hans toppfart nu fanns på fyran och att den inte orkade varva ut på femman.
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Ok då har jag lite kött på benen iaf.
Tack för snabba svar!!

//Fredrik.

Min bil. Länk
bm
114
bmw36
328 e46
Så det går att ta en diff från en 330d till en e46?
Ellet vilka är det som passar alltså till och från?
Visade sig nämligen vara diffen på min bil glappar och jävlas tänkte byta men hittar ingen från 328 vilka går det att ta från? Tänkte på e36 finns det massor av delar om någon skulle hjälpa till skulle jag vara tacksam!
Och om man tar från en 320d så behöver inte drivaxlarna bytas eller från någon annan e t.ex 330 coupe?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.