AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.436

Hur ta bort svåra fläckar på vinyl / plast

Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Jag har envisa fläckar på en hötalarpdo i min E24 som inte vill ge sig med vinyl eller lädertvätt. Någon som kan tipsa om lite starkare medel utan att riskera att förstöra något....

Mvh,

Per-Magnus
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Prova med multisvamp/mirakelsvamp/fläcksuddare! Länk
Har förvånat mig många gånger när det gäller att ta bort fläckar. Har du vägarna förbi Gekås i Ullared så finns de i 2-pack där för 10 kr har jag för mig.

/Masten
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Var bara lite försiktig, den är rätt aggressiv. Kan ta bort färg på läder mm.
Jag vet inte hur denna multisvamp fungerar men jag har själv använt vanlig mikrofiberduk till att ta bort fläckar. Fungerar utmärkt.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Den sorts svamp vi pratar om tar tex bort svarta märken på plastdetaljer som blivit från skor. Detta utan att använda några som helst kemikalier.
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Har lagt en order på mirakelsvamparna, får se hur det går. Alternativet jag funderar på är att måla dem med den bättringsfärg jag har beställt från Leathermaster för att fixa lite sprickor i lädret. Tack för inspel.

Mvh,

Per-Magnus
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej PerMagnus!

Först: grattis till medbringarna! "Äntligen!" :-)

Sedan: Är fläckarna "brunlila" till färgen? För jag misstänker att du har samma fläckar som jag har på podsen i min 635a och i så fall hjälper tyvärr inte rengöring. Vinylen är missfärgad rakt igenom och jag misstänker att det är något lim som pga ålder och/eller solens värme/uv-strålning missfärgar vinylen.

När jag först upptäckte "mina" fläckar försökte jag med olika medel tvätta bort dem -utan resultat. Då synade jag dem noggrannare och petade faktiskt lite försiktigt med en skalpell och kunde då se att vinylen är färgad rakt igenom. Tittar man noga kan man även se att vinylen "svackar" där det är missfärgat.

Solen är den stora boven och jag skyddar alltid hatthyllan med en badhandduk men har funderat på att sy ett överdrag till hatthyllan och nackstöden. Jag fick bittert erfara solens inverkan en julidag för några år sedan då bilen stod en hel dag i solen utan skydd. Fläckarna växte ordentligt den dagen och jag har faktiskt monterat bort "locken" nu, för jag blir bara ledsen av att se dem.

Men det kan vara värt att testa att lackera podsen/locken, kolla med firmor som sysslar med vinyl/bilinredningar eller ljudbyggare, där borde det gå att få tips.

Lycka till och berätta om du når något resultat!

/Fredrik

Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Har inte vågat skära i dem, men det är förmodligen som du säger. Fläckarna är buna och det ser ut ungegfär som om någon spillt kaffe. Dock är det lustigt att bara en av poddarna är angripen. Har precis lyckats fixa till en pod där plasten släppt i kanten. Uppvärmining i ugn (65 grader) och sedan kontaktlim och klädnypor gjorde susen.

Skall förmodligen testa att lacka dem. Har köpt färg färdigblandad i rätt färg till skinnklädseln och den skall enligt min tapetserare (fr Uppsala) även fungera bra på poden. Återkommer med resultat.

Mvh,

Per-Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.