|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är egentligen olagligt att påbörja en omkörning innan framförvarande är klar med sin. Det sa dom i alla fall till mig på körskolan. Men om sikten är riktigt bra och avståndet till framförvarande är rejält tilltaget så har jag gjort liknande manövrar någon gång. När jag kör om trycker jag på rejält så jag kommer förbi fort, det gör manövern säkrare och sparar dessutom frustration för eventuella bakomvarande. Jag förstår verkligen inte folk som ligger och segar förbi vid omkörningar på landsväg. /DJ |
|
|
BMW-DJ: Tja, segar o segar...man får ju inte heller överskrida gällande hastighetsgräns vid en omkörning :) Mvh Janne. |
|
|
Kaparn: .... 1 sekund? I motorvägsfart? Mein Gott... Händer det även att du kör med huvudet fastsatt på kroppen, eller är ligger det alltid bredvid i passagerarstolen?!? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Käre Narvselius, huvudet sitter på och ligger inte i sätet bredvid, det förstår du nog själv. Jag skrev att en sekund räcker för att reagera på framförvarande bilist, om denne skulle bromsa t.ex. i den angivna omkörningssituationen. Däremot sa jag inte att jag nöjer mig med det. Bäst att tillägga att reaktionstiden utan beredskap är 1 sekund och gäller de flesta fysiskt friska personer. En sekund är ju alltid en sekund. Just i motorvägsfart 110 kph blir det en reaktionssträcka på 30 meter och som det ser ut så är det ett rätt vanligt avstånd för många bilister i högtrafik, så man får backa av varje gång någon lägger sig i luckan man skapat framför sig. Men det är ungefär så här: Du ligger en sekund bakom framförvarande bil och föraren ställer sig på bromsen, En sekund senare ställer du dig på bromsen. Framförvarande bil har då avstannande färdats ca 15 meter, du har färdats 30 meter så det skiljer ca 15 meter när du börjar bromsa. Men det räcker för er två. Värre kan det vara om fler ligger i rad med en sekund emellan, men de bromsar säkert samtidigt som den första bilföraren utan att invänta din reaktion. Bromssträckor varierar för alla bilar beroende på vikt, bromsarnas skick, däckens skick och dimension, vägens lutning och väglaget men en "gammal" idealsiffra för bilar är att de kan stanna på 1,5-2 sek från 100 kph. Länk |
|
|
Janne T: Får och får, det är mycket jag gör i trafiken som man egentligen inte får. Förkastligt skulle en del säga men de flesta tänker och agerar efter omdöme och inte till punkt och pricka enligt lagtexten. De flesta brukar ju plussa lite på hastighetsbegränsningarna då och då. Kanske även du? Om man som jag kör aktivt ca 4000 mil om året och har gjort så de senaste 10 åren samt har intresse för bilar, motorsport och trafik så lär man sig (förhoppningsvis) att läsa trafiken rätt bra. Jag kan exempelvis berätta för dig när en framförvarande bil tänker köra om långt innan han börjat blinka för omkörning. Det syns på bilens sätt att röra sig. Men omdömet är viktigt i alla lägen, det händer förstås även att jag kör under gällande hastighetsbegränsning eller avstår omkörningar. Exempelvis beroende på sikt, underlag eller trafik. /DJ |
|
|
BMW-DJ: Bra inlägg - vill bara lägga till en sak till ditt tidigare: "När jag kör om trycker jag på rejält så jag kommer förbi fort" - det är dessutom roligare :) ---- BMW CS #6212 |
|
|
BMW-D3 "Om man som jag kör aktivt ca 4000 mil om året och har gjort så de senaste 10 åren samt har intresse för bilar, motorsport och trafik så lär man sig..." Övertro på sin egna förmåga är ingen bra ingrediens i trafiken. Det spelar ingen roll hur bra just du är, du blir aldrig bättre än dina nyckfulla medtrafikanter. |
|
|
Narvselius: Tack, ja vist är det roligare :-) Robert Lundberg: Jag känner inte dig och vet inte på vilka grunder du gör din analys att jag har en övertro på min egen förmåga. Men det känns lite förmätet av dig att påstå det och som stöd för detta bryta ut en del av en mening i mitt inlägg, lite lustigt att du bryter precis innan ordet "förhoppningsvis" för att framställa mig på ett sätt som jag själv inte skrev. Du får argumentera på lite högre nivå om du skall få min respekt. Jag tror iofs att så gott som alla bilförare har en viss övertro på sin egen förmåga men jag tror inte att jag själv utmärker mig speciellt mycket på den punkten längre. När jag var 18 år trodde jag att jag skulle kunna hoppa rakt ner i en F1 bil och kunna vinna VM året efter. Men med åren så lär man sig mer om sina begränsningar. Idag vet jag att det finns ohängda 17 åringar som spöar mig på gokartbanan gång efter gång. Sen håller jag inte med dig. Det spelar vist roll hur bra man själv är. En bra bilförare läser trafiken, situationerna och bedömer riskerna. På det viset kan man förutse och undvika många farliga situationer. Däremot kan man aldrig kompensera för allting som en medtrafikant kan tänkas hitta på och inte heller för våra egna brister. Självklart gör vi alla misstag i trafiken då och då. Jag avstår ofta omkörningar där jag är 99% säker på att de skulle gå vägen, anledningen är att jag tycker marginalerna är för små. /DJ |
|
|
BMW-DJ: Jag skrev bara en liten kommentar pga det du skrev först att>>> citat: " Det är egentligen olagligt att påbörja en omkörning" osv.. Sedan skriver du i andra stycket att du har svårt att förstå dessa bilister som "segar sig förbi".. Dvs jag försökte bara säga att dessa bilister kanske försöker hålla sig ifrån det olagliga s.a.s. Du hade ju lite svårt för dessa som "segar" och jag skrev bara en förklaring om varför det kanske blir så i vissa fall. Ingenting annat var menat i mitt inlägg.... Har inte heller skrivit att jag i alla lägen är en som följer lagen :) Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Point taken :-) Sen tror jag tyvärr att de som försöker göra omkörningar utan att bryta mot hastighetsbegränsningarna ofta utsätter sina medtrafikanter för större fara än de som tummar lite på lagen och försöker göra en så effektiv omkörning som möjligt. Men jag tror vi är ganska överens :-) /DJ |
|
|
BMW-DJ "Robert Lundberg: Jag känner inte dig och vet inte på vilka grunder du gör din analys att jag har en övertro på min egen förmåga. Men det känns lite förmätet av dig att påstå det och som stöd för detta bryta ut en del av en mening i mitt inlägg, lite lustigt att du bryter precis innan ordet "förhoppningsvis" för att framställa mig på ett sätt som jag själv inte skrev. Du får argumentera på lite högre nivå om du skall få min respekt" Din respekt är jag helt ointresserad av, det jag påpekar är att du verkar ha en övertro på din egen förmåga. Du gör lite som du vill, tror saker och tycker att du har omdöme, och att "förhoppningsvis" så ska allt gå bra. Ja-ja :) |
|
|
Robert Lundberg: Jag skulle önska att vi alla på ett sådant här forum respekterar varandra och då även argumenterar, utbyter erfarenheter och rådfrågar på en nivå som motsvarar den respekten. Vill du inte det så får det vara ditt val. Men jag tycker det är tråkigt att du tillskriver mig personligen egenskaper utan att känna mig och försöker backa upp det genom att ta mina meningar och ord satta ur sitt sammanhang. Jag diskuterar gärna sakfrågorna och jag gör det från ett personligt perspektiv men det är fortfarande sakfrågor. Sakfrågorna verkar du däremot vara helt ointresserad av eftersom du inte svarat kring dem. /DJ |
|
|
Äsch, det är inget personlig, det är ett okänt nick jag diskuterar med på ett internetforum, ta dig inte på för stort allvar. Och du som är så mån om respekt borde väl respektera att jag drar mina slutsatser utifrån vad som skrivs. Du viktar in din körsträcka som ett argument för hur stort omdöme du (förhoppningsvis) har. Eftersom jag minst har kört den dubbla sträckan, borde jag med ditt sätt att se det vara minst dubbelt så bra och omdömesrik, alltså har jag rätt och vi bryter diskussionen här. Pungkt. :) |
|
|
Ok, tack då vet jag hur du ser på användarna här som okända nick. Jag väljer att se alla här som personer istället. Erfarenhetsmässigt vet jag att det oftast är just personer som sitter bakom "nicken". Jag viktar körsträcka som ett av flera värden för hur bra personer är på att läsa trafiksituationer. Omdömet är en annan sak, men du är säkert jättebra på allting och har alltid rätt. Punkt. :-) /DJ |
|
|
Det händer mig lite då då, har aldrig uppfattat det som ett problem. Han ville ju hänga på när chansen fanns, du sa ju att vägen va dålig. |
|
|
Mitt bidrag i ämnet: O så finns det en liten grusväg på vänster sida som man aldrig sett tidigare trots att man kört där hundra gånger, o så är det visst nån (cyklist/bilist/traktor/älg/etc.) som kommer ut därifrån full rulle och bara kollar vänster när den svänger ut till höger... 1s må räcka för att reagera, men om bilen framför tvärnitar har den redan hunnit sakta in så mycket att du aldrig kan bromsa hård nog för att undvika krock. Om bilen framför krockar - alltid oväntat annars skulle du inte vara där - så är även 2 sekunder på tok för lite för att hinna bromsa nämnvärt (att väja är inte alltid möjligt - husvagn t.h....). 2-3 sekunder är med andra ord egentligen i minsta läget för att få det utrymmet man behöver för att hantera de flesta krissituationer på ett bra sätt. De flesta räknar kallt med att nåt sånt aldrig inträffar, 1 750 000 olyckor med sisådär 2 300 000 skadade och 95 000 döda varje år (ref. år 2008) i europeisk trafik talar emot detta. Bara för att säga att andra länder har sämre körvanor än sverige där största klagan handlar om seghet och ouppmärksamhet... Jomen visst man kan gasa på om nån slickar dig i bilrumpan men det är inte alltid det funkar (och körde vi här inte redan jämt så fort som vi tyckte var OK?), annars är det bästa man kan göra att sakta in lite så att du kan ta marginal för både dig själv och rumpnisse bakom dig, och underlätta omkörning om han (eller hon, ibland) vill förbi... jaha, nej de vill de inte alltid heller... ja rena dumheter är det. Håller man avstånd ser man också bättre, man kan planera körningen bättre och kan bedöma trafiksituationer bättre = säkrare och snabbare. Svaret är alltså: nej ;) |
|
|
Onehp: Jag håller med om att det är fel att köra för nära bilen framför, oavsett om det gäller omkörning eller inte. Jag vill däremot klargöra att 1 - 2 sekunder är ett ganska vanligt avstånd i trafiken. 1 sekund i 90km/h motsvarar 25m avstånd. Jag antar att avstånden som diskuteras här är närmare 2m, d.v.s. 0,08s i 90km/h, ungefär den tid det tar för glödlampan i bromsljuset att tändas (om det inte är dioder). 3 sekunder är vägverkets rekommendation eftersom de räknar med att folk sitter och sover bakom ratten och har en reaktionstid på 1 sekund. mvh Tomas |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sedan till syvende och sist så kommer man till en punkt i sitt agerande som, oavsett erfarenhet eller rutin och dyl, bygger på att det man tolkar in om andra medtrafikanter uppfylls. I de fleta fall görs det det men ibland inte och då är olyckan framme - hur duktig man än är. Men sådan är ju trafiken att ,man kan inte vara till 100% säker utan man kan bara riskmitigera så gott det går. Så slutsatsen är att till slut handlar det enbart om en slump om det går bra eller inte.¨ "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Så 2 dm i 110 Km/h är inte tillräckligt? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.