|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att startmotorn inte går igång när jag vrider på nyckeln, händer ca 1 gång av 5. Om jag vrider till startläge och ingenting händer kan jag hålla kvar nyckeln och samtidigt föra växelspaken från P till N så startar bilen oftast. Jag har rengjort släpkontakten uppe vid växelspaken men den verkar enbart gå till lysdioderna bredvid växelspaken. Den styr t ex inte växelindikatorn i kombiinstrumentet. Så vad är det som känner av om bilen får startas eller inte med avseende på växelspakens läge? Jag tror alltså inte att det är fel på tändningslås, immobilizer eller nycklar (händer med båda nycklarna) eftersom bilen startar om jag flyttar växelspaken. ___ Min bil: Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den sitter nog på lådan. nr 10 tex. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det ser ut att kunna vara den, ja. Ska kolla upp! ___ Min bil: Länk |
|
|
Bakom förvaringsfacket till vänster om ratten sitter en vit plastlåda som innehåller ett kretskort, vilket jag utan framgång synade länge och väl medelst lupp för att hitta konstigheter. På kretskortet sitter ett relä som - åtminstone indirekt - bestämmer om startmotorn skall gå eller inte när man vrider på nyckeln. Styrsignalen till reläet bör komma från av Hasso nämnda lägesgivare. Jag har märkt att reläet ibland inte klickar när jag för växelspaken från R till P och då startar inte heller startmotorn när jag vrider nyckeln. Jag tänkte att vajern från växelspaken till lägesgivaren kanske sitter löst eller att den har glidit så att armen på givaren inte når dit den ska. Men den sitter ordentligt fast och från läget där reläet klickar till det slutliga ändläget (när växelspaken är helt i läge P) återstår ca 3-4mm "vajersträcka" vilket borde vara helt OK. Sedan jag pillade med det här förra veckan har bilen startat klockrent varje gång. Vi får se om det håller i sig... ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.