AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.003

BMW 740 iA 94:a som växlar skumt efter att ha testat ett nytt hjul.

Fo
26
Fordesci
740iA -94 (E38)
Köpte nyligen mig en BMW 740iA 94(E38), svensksåld med full sevicehistorik, mkt gott skick och 25000 mil på mätaren. Häromdagen provmonterade jag en ny fälg med något mindre rullomkrets, den satt snyggt och eftersom de andra enligt planerna skulle monteras dagen efter lät jag den ena sitta kvar.

Senare märker jag att bilen absolut inte vill växla upp till femmans växel. En polare berättar då att bilen är så pass "smart" så den känner av att hjulet är mindre och tillåter inte växellådan att växla upp. Mycket riktigt, så jag monterar tillbaka originalhjulet igen och den växlar upp i femman, men inte som förr.

I början växlade den perfekt, men nu gör den inte det längre. Ibland vill den inte ens växla upp i trean och fyran. Men det är bara när den är kall. Efter någon kilometer växlar den som vanligt igen. Men femman kommer väldigt sent sedan den lilla incidenten med hjulskiftet.

Kan det vara en programmeringssak? Skulle kolla oljenivån i lådan idag, men pinsamt nog hittade jag inte ens stickan. Är det någon som vet vad detta fenomen kan bero på?

Tilläggas bör också att när den är kall och inte vill växla så kan jag lägga den i manuellt läge och då brukar den växla normalt.

Förövrigt måste jag säga att det är en underbar bil både att köra och se på. Kör man med lätt fot har jag fått ner förbrukningen till otroliga 1,1l/mil i genomsnitt.

Mvh/Erik
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Det finns ingen oljesticka.

1. Kolla luftrycket, så lite som 0.1 bar skillnad i bakhjulen kan göra att lådan växlar konstigt.

2. Koppla lös batteriet några sekunder för att nolla adaptionen i lådan.

Fo
26
Fordesci
740iA -94 (E38)
Okej, det är så pass känsligt?

Om jag gör bilen strömlös, försvinner inte en massa andra inställningar då också? Och hur många sekunder menar du, på ett ungefär?

Tack för snabbt svar. Mvh/Erik
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Det som försvinner är klocka, stolsminne (bara att lagra om när strömmen är på igen), färdatorn nollas, språket ändras tillbaka till tyska (lätt att återställa)

Vill minnas att det räcker med 3 s, men ta 15-30 sekunder så är det garanterat nollat.

Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Att den inte växlar upp till de högre växlarna när den är kall är helt normalt. Den ligger kvar längre på varje växel tills motorn börjar bli varm då den därefter växlar normalt, detta står t.om omnämnt i instruktionsboken.

/Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.