|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag vet att detta inte är något båtforum, men ni löser säkert denna fråga som jag inte lyckats googla fram :) Jag råkade tanka bensin med blyersättning i en båtmotor som ska köras på blyfri bensin och tvåtaktsolja. Kan blyersättningen skada motorn? Gäller en 60 Hk utombordare. Svar mottages tacksamt av klantig gubbe :) MVH Robert | |
| Kan inte tänka mig att det skulle vara någon fara. Blyersättningen är ju för att skona ventilsäten och ventiler i äldre fyrtaktsmotorer där modern bensin är "för torr". Jag kan inte svära på att det är grönt, men jag själv skulle köra utan att tveka. | |
| Kan inte tänka mig att det skulle vara någon fara. Blyersättningen är ju för att skona ventilsäten och ventiler i äldre fyrtaktsmotorer där modern bensin är "för torr". Jag kan inte svära på att det är grönt, men jag själv skulle köra utan att tveka. | |
|
Sorry för dubbletten. Sitter vid en speedad laptop :) |
|
|
Då kör jag väl :) Tack för svaret. MVH Robert |
|
|
Blyersättningen i sig är inget som helst problem men den kan dra åt sig vatten så det är inget som rekomenderas. Så kör du upp bensinen med gott samvete men tanka rätt nästa gång. Var hittade du den bensinen? det var väl flera år sedan den försvann från marknaden? |
|
|
Tankevurpa, jag hade tidigare en b20 inombordare som ville ha blyersättning, så när jag skulle tanka den här utombordaren så köptes en flaska blyersättning av bara farten och blandades i bensinen, i min lilla värld var båt synonymt med blyad bensin :) MVH Robert |
|
|
En tank är nog ingen fara men jag kommer ihåg att det blev problem när de slutade sälja "riktig" blyad bensin och införde blyersättningen. Tvåtaktsoljan fungerade inte 100% bra med blyersättningen och bensinfiltrena sattes igen av slemmiga utfällningar som berodde på någon form av kemisk reaktion mellan oljan och blyersättningsmedlet. Om du får problem med motorgången så kan det vara läge att kolla över bensinfiltret. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Var inte det grå "klegget" vattenemulgering somorsakades av blyersättningen? Intte heller marina 4-taktare utan olja rekomenderads ju att använda bensin med blyersättning? |
|
|
Det skulle vara kaliumet som var tillsatt som drog åt sig vatten och kunde i vissa fall bilda samma grått glegg som vissa bilar får i vevhusventilationen idag. |
|
|
Daniel, jo men jag vet att att problemen blev mycket större och vanligare hos de som blandade in tvåtaktsolja i bensinen. Kan iofs varit så enkelt att de flesta som körde på tvåtaktsbensin, gjorde det i utombordsmotorer som körs i mycket fuktigare miljöer än fordon på land.... Nåväl - kan i alla fall vara bra att ha i bakhuvudet att bensinfiltret kan sättas igen om motorn börjar gå dåligt efter man kört med blyersättning i bensinen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När blyersättning fanns i pumparna skulle man aldrig kombinera den bensinen med tvåtaktsolja. Jag vet inte hur det är med ersättningen som man tillsätter i efterhand. **BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.