AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.656

Motorbyte BMW 325 E90 , stoppa i en N52B30 istället?

Si
21
SimonM3E46
Bmw M3 E46 -01
Hej, har en fundering..

Äger en 325 e90 -05

Har upptäckt att bilen dricker mkt olja.. har läst mig till att det är ganska normalt på denna lågfriktionsmotor.. dock så dricker min bil alldeles för mkt.. 1l var 100mil ca... går kalasbra i motorn endå..

Har inte samvete att sälja bilen med denna "defekt" i framtiden... trivs bra med bilen men hade önskat lite mer effekt..

Motorn i bilen heter N52B25

Motorn i BMW 330 tex heter N52B30..

Om jag endå ska byta motor så gick tanken som ni säkert listat ut... ett motorbyte till 3,0liters motorn,, Hade aldrig ens funderat på tanken annars..

Inte hittat nån direkt info på nätet om detta swap..

saker jag självmant kan ana man behöver byta/modda är:

Styrbox, kan man tanka på en ny programmvara på originalboxen? eller måste man köpa en ny? och isåfall blir det nån elektronisk krock tro om man lägger in programmvara för en 330..

Avgassystem?

växellåda? har 330n biffigare låda? skiljer ju bara 50 hk ca..

Kan få tag i motor till vettigt pris.. köper isåfall en som verkar komplett.. dvs med insug, spridare, sensorer etc

Är det nått som 330 har som inte 325an har?

Jättetacksam för resonemang för er som är duktiga i ämnet :-)

tack på förhand
Si
21
SimonM3E46
Bmw M3 E46 -01
Kan det funka relativt smärtfritt? nån som tror sig veta?
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Att byta motor på grund av hög oljeförbrukning känns väl lite overkill?
Kul med 50 hästar till men ekonomiskt försvarbart lär det ju inte vara...

Du behöver alla styrboxar från bilen som den nya motorn kommer ifrån, dom måste vara synkade till varandra för att t.ex. startspärr osv ska funka.
Vet inte säkert om drivlinan är den samma, kanske går att köra på grejerna från b25'an men det är väl inte helt orimligt att det är lite kraftigare saker till den starkare motorn.
Låda? Bromsar? Bakaxel/diffklump?

Att köra en ordentlig oljeservice på bilen med nån slags engine flush/tvätt, och sedan en lite tjockare olja, för att få ner oljeförbrukningen inför försäljning och sen köpa en 330 skulle vara min rekommendation.

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Kan varmt rekommendera WD-40 metoden, gjorde det själv på min och fick ner förbrukningen från 1L/100 mil till ca 1L/500 mil! Värt att testa då det bara kostar WD-40 + en ny omgång olja!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.