|
|
|
|---|---|
|
Har haft inne bilen på ett verkstadsjobb som jag inte riktigt blev nöjd med då jag tycker dom utfört det fel. Handlar inte om någon märkesverkstad. Finns det någon garanti eller reklamationsrätt som man kan lägga fram hos verkstaden? ARN finns ju, men det känns som ett senare drag. Sen är det ju trots allt bara en rekommendation. | |
| MRF-anslutna verkstäder har väl ett eller två års garanti och de ska vara duktiga på att följa det för att inte bli uteslutna. Kolla vilka de tillhör och agera utifrån det. | |
|
Verkstaden i fråga är inte ansluten till någonting, utan är helt fristående. Är fallet hopplöst då? |
|
| Då handlar det nog om att reklaramera med hänvisning till konsumenttjänstlagen. | |
|
Du menar nog konsumentköplagen, en i huvudsak tvingande lag - ingen rekommendation. Länk Jag skulle snacka med verkstaden först, ge dem en chans. Om de inte lyssnar, och du anser du kan bevisa att du har rätt, skulle jag gå vidare till ARN. Det vill till att du kan motivera vad det är som "gjorts fel" och varför - så att du inte bara är något du "tycker", om du förstår hur jag menar. De personer du får tala med vet förmodligen inget om hur man reparerar bilar - och behöver inte veta det heller. De kommer utgå ifrån att verkstaden ska återställa bilen till avsett skick, och om de nu inte gör det - eller om det tar så lång tid att du som kund lider skada av det, så kommer de att hjälpa dig med stöd av lagen (SFS 1990:932). Lagen är skriven för att ge dig som privatperson ett rimligt skydd mot felbehandling av företag - den reglerar däremot inte hur man reparerar en bil i detalj. Och den är inte till för att ge ovarsamma personer skydd, tappar man tex en telefon i golvet så har man ingen rätt att gå på företaget och kräva en ny. Lycka till. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Haas! Jo de kan de om ftg lovar att den skall klarar att tappas ;) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| Lasse-SL500. Nej jag menar konsumenttjänstlagen! Eftersom det är en tjänst och inte en vara han köpt så är det konsumenttjänstlagen som gäller och inte konsumentköplagen. | |
| Helt rätt Thorssa, fel av mig. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.