|
|
|
|---|---|
|
Vi har precis bytt motor på vår 525 dA Touring 2008 pga att motorn skar. Bilen har gått 14900 mil men den nya motorn har bara gått 2300 mil. Är det någon som har någon aning om hur mycket det påverkar värdet på bilen vid en försäljning? /Hans | |
| Jag, som spånig lekman när det gäller bilköp, tycker alltid att en annons som nämner bytt motor känns svajig. Ingen aning om varför, men jag drar alltid öronen åt mig när det nämns i en annons. | |
|
Negativ påverkan, varför har motorn skurit? Är det en måndagsbil? Finns felet som orsakade raset kvar så nya motorn kanske också skär? Sådana tankar har jag och skulle därför mycket hellre köpa en med originalmotor även om den rullat längre än 14900mil. Stephan |
|
| Min åsikt: Om en bil med ett miltal kring 15000 mil fått en "ny" (begagnad!) motor som gått kring 10000 mil så är MIN åsikt den att man kan i princip hiva bilens originalservicebok, eller förresten spara den för att kunna visa att övriga servicepunkter har följts... Jag anser att om ett motorbyte skall höja bilens värde så skall det antingen vara en NY motor eller en motor med betydligt lägre miltal där man får med TILLHÖRANDE SERVICEBOK! I alla andra fall så är det plus-minus noll eller ett LÄGRE värde. | |
|
Instämmer i vad övriga tre redan skrivit: Jag blir mindre sugen på en sådan bil... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tycker inte det förändrar värdet alls. Är ju dock ingen nackdel att motorn har rullat mindre. Det är ju bra om det noteras i serviceboken att motorn är bytt och vilket miltal den nya har. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag skulle säga att i bästa fall är värdet detsamma som utan byte. ------- //Lövet |
|
|
Håller med i det som skrivits ovan, en ny motor är inget jag går igång extra på, tvärt om. MVH Robert |
|
|
Som sagt i princip lägre värde, väcker bara frågetecken på hur bilen skötts tidigare. Stör mig på folk som i annonser anger en mätarställning som gäller för nya motorn, helt ointressant då det är kaross, hjulupphängningar, inredning mm mm som slits på en bil. |
|
|
Två frågor dyker upp för mig: -Har motorn blivit bytt pga dåligt underhåll? -Hur är den nya motorn servad? Dokumentation på det? Jag skulle aldrig köpa en bil med bytt motor pga alla frågetecken, så länge det inte handlar om en bil man får tillfälle att köpa extremt sällan. |
|
| Jag instämmer nog med övriga talare; en bil med bytt motor är klart mindre intressant. "Jaha, varför är den bytt, hur har tidigare ägare kört" med mera infinner sig genast. | |
|
Hane73> Vad orsakade motorhaveriet oljepump, kylsystemet? Är nyfiken bara. mvh |
|
| Bilen skar under ett extremt regnoväder i Göteborg. Vi körde igenom vatten och bilen la bara av. Det visade sig att den skar av detta så de har bytt motorn och satt in en 2009:a som gått 2300 mil. | |
|
Dölj inte historiken men skriv inte nödvändigtvis i annonsen att motorn är bytt. Kommer frågan upp är det bra att du har en förklaring till vad som hänt. ------- //Lövet |
|
| Finns det en vettig förklaring tar jag mycket hellre en bil med nyare motor men jag är inte bered att betala mer för detta. | |
|
Finns saker som inte höjer bilens värde men som skall fungera vid ett köp. Du får inte samma pris om motor,lampor,drivlina etc funkar men inte heller mer bara för att lampor,motor,drivlina etc är utbytta !! Saker som skall fungera mao ! Däremot precis som en del vart inne på så drar man sej ( åtminstone jag iaf ) om komponenter som vanligen inte byts ut,då en motor ex har blivit utbytt av okänd anledning? Oavsett vad som orsakade Ditt (TS) haveri så kvarstår det vissa ?? en. Problemet i Ditt (TS) fall är att motorn inte är ny,dvs beg och miltalet säkerligen kan redovisas på ett papper men ändock skapar tivel hos ev köpare som mej i exemplet ovan. Historik om den "nya" insatta motorn var är den? Papper/intyg i all ära,men hur säkert är detta för en ev köpare? Vad säger Bmw om fortsatta garantier i framtiden osv? |
|
|
EDIT: följande rad... Du får inte samma pris om motor,lampor,drivlina etc funkar men inte heller mer bara för att lampor,motor,drivlina etc är utbytta !! Skall vara: Du får inte samma pris om motor,lampor,drivlina etc INTE funkar men inte heller mer bara för att lampor,motor,drivlina etc är utbytta !! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.