AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.341

Behövs de specialverktyg för att byta koppling på e46 330 -02?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Som sagt, var förbi lokala mekfirman och han tog inte på sig jobbet innan han vet om de behövs specialverktyg för att byta koppling? Behövs de till Svänghjulet? Om de inte gör de så börjar jag riva själv ner lådan!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kopplingsbytet skall gå att genomföra med vanliga verktyg. Kolla om det ev.är utvändig torx till bultarna (?) Centreringsdorn för lamellplattan behövs ju i vanlig ordning. Ibland ligger det med om man köper komplett kopplingssats, annars är det ju simpelt att svarva till ett om du känner någon som har svarv. Svänghjulet tror jag inte heller ska vara några bekymmer.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ok taack för svar, men dubbelmassesvänghjulet är de flera som sagt att man behöver nåt special till! Står ju även på spagetticoder.org att de är en uppsjö av specverktyg. Jo centreringssats vet jag om. Utvändig torx har jag köpt redan! Plus att de fungerar hur bra som helst att använda ringnycklar till torx utan att man skadar dem!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Specialverktyget som du ser mest av i TIS är för SAC (Self Adjusting Clutch). Men när du köper en koppling får du lamellskiva och tryckplatta redan ihoptryckta och du skruvar dit det som ett enda paket och sedan släpper på trycket.

Specialverktyget behövs bara när du delat på lamellskiva och tryckplatta eller vill återanvända existerande delar.

Detta är kontentan från alla trådar angående kopplingsbyte på E46, finns ruggigt många trådar om detta!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har äntligen fått fingrarna ur R¤¤¤n och tagit ner lådan på e46an. Nu ska kopplingen lös och får äntligen se om svänghjulet klarat sig! Nu har jag inte kikat vad/vilka bultar som måste bort för att lossa kopplingen? Torx/insex eller vanliga sexkant? Man måste ju låsa svänghjulet för att få lös tryckplatta/koppling, hur låser ni? Lite svårt att lossa bultar om svänghjulet snurrar! Tycker slangen ska leta sig hit=)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du bor på tok för långt norrut, Mackan :-)

Garanterat vanliga små insex till tryckplattan och de vanliga maffiga sexkantskruvarna i 12.9 kvalitet till svänghjulet. Men om du har redan har lossat lådan så ser du detta.

Alltid använt mutterknackarn, mina bäst investerade 1000 SEK när det gäller verktyg. Finns speciallåsanordningar att köpa, men dyra och man använder dem ju bara en gång. En annan lösning jag sett är att använda en skruvmejsel instucken i kuggarna i startkransen, men är tveksam till hur pass enkel/bra den lösningen är - känns det lätt kan slinta och gå av saker.

//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Svänghjulet är i bra skick hoff va tur! Men lamellen...ja fyfan, den har nästan gått av! tänkte beställa kopplingssats och vill ha nåt bra! Vilket märke ska man köpa? Så billigt som möjligt är givetvis bäst:) Men inge skit, de ska hålla minst som original iaf!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Beställde ett sachs kit! 2600 så man kom ju undan billigt nu när man gjort allt själv
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Alltså, hur i h-vete får man dit vxllådan på e46??? Har 2 domkrafter under och lådan tar i någonstans och får inte in tappen i svänghjulet/kopplingen...Provade även att stoppa en 3:e domkraft under motorn och trycka så den vinklar sig lite, men går ändå inte, nåt tips?? går de att få in lådan i vattring eller vad man nu ska kalla de eller måste man snurra o vrida runt på den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.