AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.753

olika kylare till e46?

wi
57
will-i-am
E46 323i Sedan -98
E60 530i sedan -06
Tjena, det är så att mitt kyl har läckt ett längre tag, några sprickor vid kylarlocket osv.
Så igår plocka jag bort kylet och såg att det inte alls var så fräscht, kollade på skroten och dom hade ett kyl från en -02a 318 som gått 8000 mil.
Ringde bmw nyss och dom sa att det absolut inte var samma kyl, misstänker att dom bara säger så för att jag ska köpa av dom dock, men har kollat runt på nätet och där sägs det olika, läste tex att någon hade tagit ett kyl från 330 och satt i en 316 compakt.
Så jag undrar om någon vet helt säkert om det passar på alla olika modeller eller rekomendera en sida där det finns billigare kyl än hos bmw.
Modellen det rör sig om är -98 323 sedan!
Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här kan du slå in din bil (använd gärna chassinummer - de sista 7 siffrorna räcker) för att se vilka delar som sitter på din bil.

Här är sidan med kylaren
Länk

Fast det kan vara olika kylare beroende på om det är manuell, automat och olika utrustningar på AC samt var uppmärksam på eventuella brytdatum.

Men om vi tar ett exempel, långt ner finns en kylare som man har om man har AC och manuell låda om de är tillverkade innan 10/1998 - då har den reservdelsnummer 17 11 9 071 519.

Man kan sedan göra en korsreferens och se i vilka modeller som denna kylare kan sitta i (men om det verkligen gör det beror på flera andra faktorer som tillverkningsdatum, växellåda med mera)
Länk

Fast är det kylaren som behöver bytas? Det kanske bara är expansionstanken som är problemet - har för mig att dessa brukar ha problem.
Länk

Nu får jag erkänna att det är lätt att läsa av fel bland alla options, så det säkraste är att läsa av reservdelsnummret på den kylare man har - då vet man garanterat vilken kylare man har - här nedan exempel på min kylare.
Länk

Nissens är annars ett populärt märke på eftermarknadskylare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.