|
|
|
|---|---|
|
Jag hatar min bil. Har haft problem sen jag köpte den att den är svårstartad när den är varm o har ingen effekt under 4000 varv. Den funkade okej i vintras när det var kallt men ju varmare det har blivit ute så går bilen sämre fortare. Jag har bytt bägge kamgivarna, lambdasonderna ,luftmängdgivaren bensinpump. bränsletryckregulator, vanostätningarna. fått svetsa kattarna för de var spruckna. fixar spruckna insugsgumi o vacumslangar mm. blir galen på skit till bil. finns det nån som har en aning om vad som kan göra att den blir svårstartad o går som en påse skit under 4000 varv? | |
|
provade arr dra ur alla lambdasonder häromdagen utan någon som helst skillnad. motorlampan tändes ens inte ska det vara så? |
|
|
har du kört en riktig diagnos på bilen? vevaxelgivare? |
|
|
Som sagt bägge kamgivarna bytta. finns ju ingen vevaxelgivare på den. Har kollat felkoder o då sa den kamgivare. men det var ett tag sen jag kollade för den diagnos kabeln jag har säger , module do not respond. |
|
|
Kör du felsökningen på gamla uttaget eller Nya ObdII uttaget. Kör under huven, så kan jag nästan garantera du får kontakt. Har du kollat över din vevhus ventilation? Hur är det med stiften? |
|
|
Se till att ha en batteriladdare ansluten till batteriet i bilen under felsökning - minsta drop i elsystemet gör att det kan bli strul (t ex problem att få kontakt med vissa moduler)! Det finns vevaxelgivare på din bil också - Länk pos.8. Men det kan vara två olika utföranden på bland annat E39:orna...en som sitter i framkanten av motorn och en som sitter i bakkanten (som på sprängskissen). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
har provat med obd uttaget men även det stora i motorutrymmet men ska prova det stora igen med annan dator. vevhus ventilationen är hel o stiften har jag bytt men får kolla om det sitter en vevaxelgivare på min bil. trodde det bara satt 2 kamgivare. |
|
|
ODB II-uttaget ger bara lite "miljövärden". Det är det stora uttaget i motorrumet som du skall använda vid avläsning av felkoder mm! Det är först på bilar som bara har ODB II-uttaget som man kan få all information via det uttaget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
kollade felkoder idag men bara airbag o instrument cluster som gick att läsa av, de andra står det bara module do not respond. Ska kolla om jag kan läsa av hos nån firma lite billigt. Är inte så sugen på att ta bort insuget igen för att kolla om det sitter nån vevaxelgivare men kanske bäst att göra det så kan man kolla att ingen mer vakumslan är paj. Läste nånstans att spiksensorerna kan vara dåliga men vet ej säkert. är det nån som hört om det? |
|
|
Hade du batteriladdare inkopplad på batteriet under felsökningen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
näe ingen batteriladdare tillgänglig just då. gör det sån skillnad tror du |
|
|
Ja, det är en rätt strömkrävande operation för batteriet samtidigt som modulerna är kinkiga om det blir för dåligt med ström - dessutom måste ju halvljuset vara påslaget samtidigt.... Har märkt att det är ofta som man inte får kontakt med olika moduler om batterispänningen är låg - brukar alltid få kontakt direkt efter om man ansluter en batteriladdare under felsökningen. Så JA - använd batteriladdare samtidigt som du felsöker med Carsoft eller liknande! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.