AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.354

Ej sleep mode eller DSPförstärkare som drar ström

Mi
29
Mike1718
BMW 520 2018, modell G31
Bilen går inte in i sleep mode och batteriet blir helt urladdat. Jag undrar varför? En 540 med DSP och CD-växlare.
Vilken enhet styr att bilen går in i sleep mode? Jag har försökt läsa och mäta mig till varför min bil drar ca 1,7 A när allt är avstängt – även efter 16 minuter. Detta mätt efter minuspolen på batteriet och bakluckelåset stängt. Anledningen till att jag hittade detta spår var att jag hörde förstärkaren låta (kylfläkt?). Jag kan ha fel m.a.p. sleepmode: Allt verkar vara avstängt (tex kupebelysning) förutom förstärkaren.
Däremot drar den endast 0,03 A om jag plockar bort säkring 56 dvs den som försörjer förstärkare, CD-växlare och radio. Jag har även plockat bort den stora svarta kontakten till förstärkaren (gissningsvis med strömförsörjning RT/GN (rödgrön sladd)): En kylfläkt till slutsteget/förstärkaren verkar gå en liten stund (2 A då) och förstärkaren är varm. Men efter en stund går strömförbrukningen ner till 0,03 A och då är kylfläkten tyst. Med andra ord verkar det vara förstärkare och inte cd-växlare eller radio som strular.

Jag har tittat på WDS och det ser ut som att förstärkaren får ström hela tiden från säkring 56.
Ett annat spår är GMIII (bas modul) som tydligen skall finnas under handskfacket. Kan det stämma; styr den även radio och förstärkare? (Jag hittar inte avlastningsrelä K3 i min bil.) Men det är inte enkelt att testa: En ny modul kostar 3300 SEK på Schmiedmann. Eller kan det vara radion som strular? Styr radion påslag av förstärkaren eller är det GMIII-modulen?
OBS:
• Batteriet tar laddning mha ctek, upp mot 12,8 volt fulladdat.
• För ca 1 år sedan bytte jag fläktmotstånd (och säkring 56 bevisar väl att det inte är fläktmotståndet).

Mi
29
Mike1718
BMW 520 2018, modell G31
Hmm ingen kan höra dig skrika i rymden så jag får konversera på egen hand.

Det verkar var radion som strular. Jag har konstaterat att radion (och telefon) skickar in ca 10 volt till förstärkaren
och därmed drar den 2 A i viloläge. Mao det verkar fungera pss som i HIFI-sammanhang när man vill styra påslag av slavenheter. Radion skickar alltid 10 V så den stängs inte av. Den nya radion fungerar bra sett ur det perspektivet, MEN
inga gratispoäng här: Jag köpte radion på Bildelsbasen (Lycksele Bilskrot). Dock så krävs det en kod för att det skall fungera!!

Hej hade 530 e39 för ett tag sen den hade jag detta problem det var pirat larmet som drog enormt med ström det blev något typ av fel på det vet ej vad koppla ur det,där hade dom kopplat larmet på kabel som gick till säkringen till tutan.

General och komfortmodulerna styr de olika förbrukarna och slår även från bortglömda lampor/innerbelysning, skuffbelysning osv efter samma 16 min som även tar ner bilen i sleepläge. Man kan alltså lämna dörr öppen eller t.ex en läslampa till, det släcks automatiskt. Även dioden vid växelväljarens P-läge släcks och visar när bilen går i sleep, den är bra att kolla på vid felsökning osv.
Något triggar systemet till att vara vaket, i ditt fall verkar du ha ringat in felet till CD-växlare eller radio, tror jag läst om samma problem tidigare här på forumet.

Larminstallation: Klassiskt fel i E39 m.fl är att man tjuvar triggsignal från t.ex skuffbelysningen för att trigga larmet om man öppnar där, och att man missar en diodadapter (för CarGard larm), allt gör att bilen gär i vaket läge och drar ur batteriet.
Det betyder inte att larmet i sig drar för mycket ström, det är de andra systemen som drar ström och tömmer batteriet.

FP
Mi
29
Mike1718
BMW 520 2018, modell G31
Jag har bytt radion. Det fungerade utan kod till sist. Skroten är ju det enda som gäller. BMW skulle ha 7000 SEK för radion!

Anyway - Bilen fungerar bra när radion är utbytt sedan några månader tillbaka. Intressant det där med P-lägesväljaren. Det skall jag komma ihåg - då slipper jag koppla in en voltmeter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.