|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Z-vänner! Sommaren lider mot sitt slut med stormsteg och snart är det dags att summera årets Z4 körningar så här första året med Z4 (första med BMW öht). Det har knallat på i dryga 400 mil nu och ju mer inkörd på bilen man blir desto roligare är det. Trots min "bara" har 2,5i-motorn så tycker jag den ger fullt tillräckliga prestanda för en cab och en stor portion körglädje. Riktigt kursstabil blev den då RFT-framdäcken byttes mot vanliga Conti Sport Contact 3. Idag blev det en rejäl tur med bl.a. Hjo som mål. Jag börjar så smått fundera över hösten/ vinterns garagering och har någon några bra tips så är de välkomna om t.ex. övertäckning eller inte (bilen kommer stå i en carport men med dörr så den är skyddad från vädrets makter, dock kan det damma in en del). Likaså hur ni brukar göra med service/ oljebyte. Innan eller efter vintern? Batteriet är en annan sak. Underhållsladdning eller bortmontering/ förvaring i varmutrymme eller att inte göra något alls? Extra lufttryck i däcken? /T /T | |
|
Bäst för batteriet är om det underhållsladdas med typ ctek. Tar du bort batteriet så _kan_ konstiga fel uppstå. Bilar mår inte bra av att vara strömlösa långa perioder längre. Olja är bäst att byta innan avställning. Något högre däckstryck är bra, alternativ ställa den på pallbockar. Absolut ingen "varmkörning" på tomgång eller korta sträckor under vintern. Låt bilen stå still. ------- //Lövet |
|
|
Förra vintern, som var den första för mig så sökte jag genom alla forum nervös som jag var och landade på följande: En ordentlig varmkörning för att torka ur avgassystem och motor, full tank och 4 kg i däcken. Sedan in i ett vårt kalla garage - täckte över för att slippa damm, satte avfuktare i bagage, inne i bilen och faktiskt en i motorrummet. Underhållsladdning på batteriet och sedan var det bara att vänta sex låååånga månader. (I vinter ska jag nog för säkerhets skull ställa ut några musfällor även om vi än så länge aldrig haft några på besök. Det skulle vara så tråkigt att hitta avgnagda slangar). Efter sex månader startade hon på första, var lite ojämn i tomgången några minuter och sedan var allt som vanligt :-). |
|
| Samma som Kornknarr så var förra vintern den först för mig. Jag laddade upp batteriet efter sista körningen i oktober någon gång, de var faktiskt några härliga dagar långt in i oktober! Bytte olja, köpte mig begagnade hjul passande e46 som även passar till Z4:an dessa fick den ha som sulor under vintern, dock passar inte 15 tums tror jag? så sparar man originalhjulen helt och hållet. Tog ut den i mars utan att underhållsladdat och startade direkt. Mvh Mats | |
|
Tack för svaren! Det blir nog att inköpa ett kapell, tanka fullt samt öka däckstrycket något. Alternativt kan man då köpa "ståhjul", men det kanske inte blir i år. Titta till batteriet några gånger under vintern och ev. ladda. Oljeservice är nu bokad hos BMW Autopartner i Skövde där jag har tidigare goda erfarenheter (trevliga killar i kundmottagning med bra service och trevligt bemötande) så den har färsk olja över vintern. /T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.