AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.445

Biodiesel ger motorstörning hos V70/V50 DrivE

Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Volvo verkar ha fått in ett antal V70/V50 DriveE tillverkade före maj 2010 där partikelfiltret, som används i kombination med ett additiv, riskerar att reagera kemiskt med biodieseln som är inblandad i det svenska bränslet och orsaka en utfällning som ger motorstörningar. Volvo vill inte garantera att man tar på sig kostnaderna för detta utan skall försöka vara "generösa".

Det har tidigare slagit mig att när jag öppnar tanklocket på BMW:n så framgår det klart och tydligt att bilen inte får tankas med biodiesel. Detta i kombination med vår kära riksdags ambition att vi skall blanda in mer biodiesel i den svenska dieseln gör att jag stillsamt undrar vem som skall ta notan när motorn skär?

Skall BMW, som klart och tydligt uppger att bilen inte tål bränslet, stå för notan? Skall drivmedelsbolaget, som säkerligen specificerar vad för sorts bränsle de säljer, stå för notan om kundens bil inte är kompatibel med det? Skall försäkringsbolaget stå för notan om kunden har tankat ett bränsle som bilen inte är avsedd att gå på? Jag håller det inte för osannolikt att ingen av dessa känner sig manad att betala.

Återstår då för lilla valboskapet att ta kostnaden ur egen ficka. Om nu biltillverkaren inte har lovat att vara "generös"...

Referens:
(1) Länk
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Hur drivmedelsbolagen reagerar måste du ha mycket bra insyn i?

"You can call me Bon"
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Preems diesel uppfyller inte norm EN590 eller vad den heter som BMW kräver så du själv får ta notan.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Min tanke var att Cliff Barnes är den store oljemagnaten.

"You can call me Bon"
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Touché Scott. Cliff har alltid varit snäll och skulle säkert bjudit på alla reparationer (då han var en notoriskt dålig affärsman). Men idag tror jag det är lite mer 'JR' attityd och då kan vi nog glömma kompensation...
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Enligt preems hemsida så uppfyller den EN590! OBS jag kör inte på den i BMW:n men lastbilarna på jobbet körs med Preem tallolja och än har vi inte haft några problem som kan härledas dit!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Enligt normen står det att max ca 10% får vara biodiesel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.