AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.552

Vad får jag på för däck på mina 18" fälgar , så komfortabelt som möjligt

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
capitainouts: Synd du inte bor närmare, då har du kunnat låna mina 17" och testat med.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag tror också däcken har större betydelse än fälgstorleken för bullrigheten och mjuk gång. Vill inte dra igång en kritisera Kumho-kampanj, men jag har också haft Kumho och tyckte att de bullrade ordentligt och var obekväma.

Misstänker att ett problem i Sverige är vår grova asfalt. På bra asfalt går även billigare däck tyst, men på skrovlig asfalt blir det stor skillnad mellan däcken. Sverige ligger ju nästan vid nordpolen och nere i Europa är asfalten sannolikt mycket jämnare, och antar att det beror på våra vintrar och att så många gillar att förstöra vägarna med dubbdäck. :) Annars hade det varit både mycket tystare och lägre bränsleförbrukning.

Hankook har som jag förstår det blivit riktigt bra, tysta och bekväma, plus goda bromsegenskaper både på torrt och vått samtidigt som priset fortfarande är rimligt, även om märket blivit dyrare än de var för fem år sedan.

Jag letar också tysta, runda däck till E39:an, och har sneglat på Fulda SportControl. Bra betyg på dacktest.com och ett rimligt pris (mellanprisklass). Någon som har några erfarenheter av dem?

TS: 235/40 18 är väl standarddäcket som ger rätt diameter på E39 tror jag, eller 265/35 om man har bredare bakfälgar. Jag har det själv (original M5-fälgar), för att det ger bättre "känsla" och för att det var original. Men ibland blir jag nyfiken om förbrukningen skulle sjunka märkbart med 235/40 på alla fyra?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hasso: Ja det var synd faktiskt !

Lasse500:
Jo jag undrar det med, min kärra drar ganska mycket sås med dessa däck.
Blir runt 1.1 - 1.2 blandad, man kunde nog komma ner lite med mindre däck och nya såklart med mindre rullmotstånd.

Kan inte uttala mig angående kumho eftersom dom satt på när jag köpte så har jag inte provat andra på denna bil.

Ja, jag har inte kunskap nog att säga hur mycket det skulle sänka förbrukningen, men det lär vara nån DL iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.