|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har 18" fälgar med 9" bak och 8" fram. Sitter idag 265 bak och 235 fram. Finns det något alternativ att köpa däck med högre profil ? Vad är det "minsta" man kan sätta på dom fälgarna ? Mvh Marcus | |
|
Jag kör idag Kumho ectra sport som har 3-4 år på nacken. Hur stor skillnad tror ni det blir med nya däck av bra märke ? Tycker det går riktigt stötigt och högt däckljud just nu med dom här |
|
| 225 fram 255 bak med ett nr høgre profil går bra,men tror det er max med 9" bak. | |
|
Jo det kanske kan funka. Är ju inte gratis med nya däck i den här dimensionen |
|
|
Om du vill ha mer komfort, varför inte satsa på tex 17" med lika smala fälgar runt om och typ 225-235 runt om? Blir svårt att få så mycket bättre komfort med så breda fälgar som du har, Kuhmo brukar vara rätt mjuka i gången så tror inte du får några jätte skillnader på att bara byta däcken. Köp beggade däck och fälg på blocket och sälj dina. Kanske någon som vill byta sina 17 mot dina 18? |
|
|
Jo , jag har redan en annons ute Länk Har fått flera förslag, och har tom köpt en uppsättning 17" Stockholm Open fälgar men däck som behöver bytas. Men skicket var inte perfekt och jag är noggrann så jag säljer dom ist. Problemet är att det knappt finns några snygga 17" fälgar. Samma fälg som jag har nu i 17" skulle kunna funka tycker jag. Många som vill byt men problemet är att jag inte vet om jag vill ha 17" pga utseendet, det är den ständiga frågan, och jag vågar inte byta då kanske jag ångrar mig. ;) |
|
|
Jag kör 18" på min 540 tycker inte att det är några som helst komfortproblem. 245 fram och 265 bak. Har en 530 med 17" och tycker inte den går märkbart mjukare. |
|
|
På 530:n har jag Parallelleker 66 med Continental 235-45-17 med 5-6 mm kvar. De kan jag tänka mig byta mot dina 18". Fast jag tycker du ska behålla dina då det är en mkt snygg modell du har och komfortvinsten är inte stor ner till 17". Jag kör Pirelli P7 på 540:n med typ 3 kilo i och jag tycker inte den känns stötig trots det och 18". Däremot satt det 19" med Kumhodäck på bilen när jag köpte den och då gick den lite för hårt i mitt tycke. Kanske räcker det att byta märke på däck. |
|
|
Hej OlaO Ja det kan ju vara som du säger att det räcker med att byta däcken så blir det skillnad i komfort, jag gillar ju även jag fälgarna och tycker dom ser bra ut med min bil. Tyvärr gillar jag inte style 66 fälgarna, men tack för erbjudandet. Känns bra att du säger att du inte känner någon skillnad det gör mig lite lugnare och mer självförtroende att behålla fälgarna. |
|
|
Ja känner stor skillnad i komfort mellan 2,0 bar och 2,3 bar i däcktryck i samma däck på samma bil, hur bär man sig åt för att inte märka skillnad på 17 och 18"? |
|
|
Men om du vill ha kvar 18" kanske det kan vara ett alternativ att få tag på två åttatummare att sätta bak och kunna gå ner lite i bredd typ 235/40-18 runt om. Tyvärr är det svårt att få tag på komfortinriktade däck (typ Conti PC2) i låga profiler. |
|
|
Sant, det var inte någon dum idé att gå på 8" runt om. Det borde väl betyda lite mer komfort antar jag ? |
|
| 18" Style 32 er jo en perfekt klassiker felg til e39,ville nok satset på nye dekk.kører du mye på motorveg så er det minimalt eller nesten ingen forskjell på komforten.Men 9" bak øker vegljudet en del. | |
|
Precis, den är ju mycket fin. Jag kör 90 % motorväg. Tror du det blir stor skillnad med 8" ibak istället ? |
|
| Blir nok litt bedre pga høgre profil og smalere dekk bak. | |
|
Mm , får se om någon vill ha ett par 9" istället för 8" bak då. Bara att PM:a mig isf ! |
|
|
Min erfarenhet är att fälgdiametern knappt spelar någon roll, 18 eller 20 tum på E38:an upplever jag likadant - åtminstone på de asfaltsvägar som finns i mina trakter. MEN, däcken gör däremot en oerhörd skillnad, och även slitna stötdämpare. Gamla, hårda däck är inte kul.... särskilt inte om de redan från början inte är särskilt kul. Min kompis E39 gick tidigare oerhört mjukt och tyst, ända tills det var dags att byta framdäcken - och han gjorde misstaget att följa någons rekommendation att byta till något höghastighetsdäck -- hans nya däck bullrar och låter som om hjullagren var helt slut och den är stötig och spårkänslig. Byt till bättre / nyare däck tror jag gör en stor förbättring. |
|
|
Ok, som Tor sa ovan så finns det inte lika bra komfortdäck till större dimensioner. Jag menar behöver man verkligen sportinriktade däck när man redan har bredden, den gör ju redan ganska mycket åt fästet. Höghastighetsdäck, menar du då hastighetsindex, att man inte ska ta ZR W Y ? Mvh Marcus |
|
|
Vad är ett komfortdäck? Menar du 15/16 tum med tjocka däcksidor som tar upp en del av stötarna från dåliga vägar? Iså fall håller jag med - det måste ju bli mjukare om däcken är så tjocka/har så lågt lufttryck att de fjädrar med? För normal körning i allmän trafik behöver man inte alls sportdäck, är min åsikt. De är bara för utseendets skull (och bromssträckans -- ju bredare däck, desto högre anliggningsyta och desto bättre grepp och kortare bromssträckor än smalare däck) Som jag tolkade min kompis så menade han hastighetsklassningen, att han hade blivit pådyvlad ett däck som skulle "klara 300 km/h". I Sverige får man ju inte köra fortare än 120, och även nere i Tyskland så är det sällan det går fortare än 200, så vad ska man med ett däck som klarar 300 tänkte jag? Dessutom, alla material blir mjuka i värme, så ett däck som ska klara friktionen och hettan i 300 måste ju vara ganska stenhårt? Nu är jag iofs ingen däcktekniker, men jag tycker det är väntat att ett sånt däck bullrar mer än ett standarddäck. Vad gäller buller så har jag förstått att mönstret är betydelsefullt - faktiskt mer betydelsefullt än bredden på däcken. Moderna däck jobbar med ett akustiskt fenomen som jag tror kallas interferens om jag minns rätt från fysiken - när två fas-förskjutna ljudvågor "släcker" varandra när de möts. Som jag förstått det så är det asymmetriska däck som fungerar så. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har 235/45/18 och 255/40/18 på 8 resepktive 9.5tumsfälgar. Det är inte så stor skillnad komformässigt i stötighet (2,6-2,7 i lufttryck) mot de 235/45/17 iom att profilen inte skiljer nämnvärt, däremot är ljudnvån från däcken högre framförallt bak,men det beror nog mera på däcken. Har Hankook Ventus V12 17" och de är väldigt tysta. 18" Dunlop 9000 och Kumho KU31 är inte lika tysta. framförallt märks skillnaden där den grova asfalten kommit fram. Det satt E38 profil på 18" fälgarna när jag köpte dom och det funkade också dock var däcken dåliga. 235/50 fram o 255/45 bak. Såg ut så här på säljarens bil. Länk. Egentligen fördrar jag att åka på 17" alla dagar i veckan, dock estetisk sett så följer 18" skärmkantsprofilen på en elegantare sätt, sicket dilemma och ilandsproblem :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Helt rätt Lasse, högre hastighetsklass innebär hårdare däck. Nu är ju tyvärr dom flesta lågprofilsdäcken högt klassade/hårda. I högre profiler finns det gott om "komfortdäck" som är designade för lågt däckljud och god fjädringskomfort till skillnad mot lågprofildäcken som är designade för handling och har hårda stommar. Exempelvis finns värdens tystaste däck Conti PC2 i en mängd dimmentioner från 14-18" men inte med låga profiler. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.