AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.963

DieselBoxen.se - Någon som testat?!?

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Tjena.
Är det någon här som testat en effektbox från DieselBoxen.se i sin nyare dieselbil?
Saknar effekt i F10an men finns ju inga tuners som klarar av dom nya ECUerna tydligen :/
3M
718
3MW
E36 Ti
jag kan hjälpa dig med både ECU och box ifall du föredrar det.

Skicka PM vid intresse :)
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Enligt en stor känd Tuner (nämner inga namn... Än) så klarar INGEN tuner i hela världen att mappa/chippa en 520d av årsm 2012. Hävdar du att detta är inkorrekt?
Aj då, pitstop.se verkar vara 3MWs hemsida och dom håller på med bl.a trimning. Borde ha koll på att F10/F11 inte går att trimma via ECU tycker man. ;-)

Flåklypa
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
3MW: Är det Superchips programvara ni arbetar med? Går det göra bilen "Bluefin" kompatibel och sedan använda Bluefin?

3M
718
3MW
E36 Ti
Sorry läste inte att det var den nya 520d MY BAD!!

Men flåklypa: vad menar du med att F10/F11 inte går att trimma?
Cartéen
Hört väldigt gått om DieselBoxen (om det är Tuningchips produkt du menar) dock vet jag ingen som testat på en 520da - 2012. Jag själv har deras box till min 135:a (bensinare) och kan meddela att det fungerar ypperligt.

qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
För de nya F10/F11-dieslarna har ingen ännu knäckt koder och möjlighet att trimma via ODBII-uttaget. Men de går att trimma om man är villig att plocka ur ECU'n. Är den information jag fått från tre olika utländska större trimmföretag.

/Janne
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
3MW: Du undviker mina frågor. Kan ni eller kan ni inte chippa en 520d 2012? :)
3M
718
3MW
E36 Ti
NiKeMaN: Visst kan vi det men då krävs det att vi plockar loss ECU:n från bilen och går den vägen. Inga konstigheter med det. Men tyvärr är det ända sättet just nu då den har tricore ECU och inte går att läsa ut/in via OBDII. Alt är att du åker på en multikanals trim box.

Behöver jag säga att du förlorar dina garantier när du plockar loss ECU:n från bilen ? :)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det gör du ju även om du trimmar via OBDn. Ingen skillnad beroende på metoden. (Och Ja, det upptäcks även om det återställs)

Trim = no guarantee for you!

-------
//Lövet
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Garantier - behöver man sådana på en modern BMW motor? Har på fyra nya kärror inte behövt besöka verkstaden en endaste gång förutom vid service.

Ang att se trimning vid verkstadsbesök så ser dom INTE om man haft VTechs programvara i bilen iallafall och sedan bytt tillbaka och rensat felkoder. Jag fick till och med ett intyg på min 325dT -10 att den inte varit chippad trots att den rullat med VTech en kortare tid.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Finns ingen anledning till att bråka så länge inget händer. Men ett motor/växellådsras senare så ska du nog se att det mesta "hittas".
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att den lokala verkstaden inte hittar något vid en felkodsavläsning är inte samma sak som att det inte blir spår av förändringen. Testa att få en växellåda utbytt av BMW under garantitiden så ska du se att det är lite andra undersökningar som görs (loggar).

Men du har förvisso rätt i att det sannolikt inte kommer behövas. Bilen tål det om du kör med hjärnan. Det är mest ägare 3 som blir förbannad när han får byta partikelfilter vid 14000 mil pga bilen har gått för fett pga boxen.

-------
//Lövet
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Lövet: Nä normalt sett märker man inte detta som första ägare... Eller som andra.

Vet att ESS Tuning när dom chippade min nya 325dC -08 som då rullat ca 150 mil vid chippningen även ändrade regenereringsintervallen (heter det så?) för DPFen för att slippa "igensatt" DPF.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Regeneringsintervall är nog korrekt. Jag förstår precis vad du menar iaf. Synd bara att en box inte kan ändra sådana parametrar.

-------
//Lövet
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Jo det är väl så... Mest lite därför jag frågade om hur det är att köra med boxar på nyare bilar. Körde mycket KCR "förr" när man åkte VAG dieselar och det funkade ju skapligt. Men det var ju innan DPFens tid.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
På Volkswagen kan man se hur många gånger programvaran till motorstyrdonet vart flashad. Det lär sannolikt även gå på BMW. Detta tittar man dock inte på utan anledning.
På VW är verkstaden skyldig att skicka rapport till fabriken om kunden avböjer rekomenderad uppdatering av motorstyrdon. Skulle tro att BMW jobbar på ungefär samma sätt.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.