AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.016

Byter inte BMW luftfilter på 320d?

//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Jag har ganska nyligen köpt en 320d -09 som är svensksåld och servad på BMW enligt boken upp till 8000 mil. Nu har den gått ganska precis 9000, och tänkte kolla över lite så allt såg bra ut.

Demonterade luftfilter och burken och möttes av en smärre chock, helt igensatt filter med sand, grus, grenar, löv osv. Filtret som satt i var daterat 2008.10, och bilen är tillverkad 2008.11. Visst, kanske legat på lager länge, men det nya jag köpte var tillverkat för två månader sedan. För mig helt orimligt att det sätter igen filtert på ett sådant sätt under 1000 mils körning, så som det såg ut tycker jag att det är bra gjort att få in så mycket skit ens under 3 år.

Kan man lita på att den fria servicen blir utförd på ett korrekt sätt och inte på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt? På daton står det 2100 mil till näste servicetillfälle, men nu fick jag ändå köpa ett filter för 660kr som jag anser skulle varit bytt av BMW..
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Vet inte vad som gäller för dieslar, men det borde inte vara ngn skillnad mot en bensinare. På äldre bilar skall luftfiltret bytas på inspektion 2, se Länk

Tycker dock att det är för sällan och byter själv runt 3000 mil. Gör även rent luftburken ca 1/år.

Tycker att det är dåligt att de inte gjort en kontroll av filtret och meddelat att det var dags att byta på den sista servicen. Ifrågasätt gärna detta.

Mvh H
Det är konditionsbaserad service på din bil. Bilen avgör vad som ska bytas och när det ska bytas. Vad står det i servicehäftet att de bytt?
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
På E60 (525i) byts luftfiltret var tredje oljeservice och det blir alltså vid ungefär 9000 mil. Kanske samma på E90?
Jag var själv förundrad över att man kan köra så långt mellan bytena.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Egentligen borde det vara tätare byte på en diesel eftersom den drar in betydligt mer luft än en bensinmotor. Tycker jag då...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Anders-72, kan du inte förklara varför en dieselbil drar in betydligt mer luft?

Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En dieselmotor har ett större luftöverskott i förbränningsprocessen (därav NOX-bildningen) än en bensinmotor.

Bensin: ca 14,7/1
Diesel: 20/1 eller mer

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej!

Det kompenseras inte på något vis av dieselbilens lägre förbrukning? T.ex. om en dieselbil drar 0,6l/mil mot en bensinbils 0,8l/mil.

captainoats
530 E39 2001
Jag byter luftfilter vid varje oljefilterbyte, typ var 1250 mil.
Det kostar ju ändå ingenting knappt ! dumt att snåla med sådant.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Turbo + högre kompression + högre luft/bränsleförhållande = mer luft till en dieselmotor.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Även en icke överladdad diesel suger mer luft än en lika stor bensinmotor. Detta då en diesel saknar insugningsspjäll. P.g.a. det drar den i sig lika mycket luft per insugstakt som motsvarande bensinare bara gör på fullgas. Dieseln har ett enormt luftöverskott på tomgång.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Okej, ja då är det nog troligen inte omöjligt att filtret suttit från fabrik och aldrig varit bytt. Alldelses för långa intervaller, på så lång tid fungerar inte filtret som det ska längre. Även om BMW anser att det ska funkera måste det ju göras en kontroll tycker men eftersom varje bil används på induviduellt sätt. Och hur ska den konditionsbaserade servicen veta att bilen har dåligt luftfilter?

Ni som har E90 och kanske även E60 då som är "fullservade" från BMW, med ungefärligt liknande miltal, kan jag starkt rekommendera att göra en inspektion på hur luftfiltret ser ut.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det är nog högst individuellt hur snabbt ett luftfilter sätts igen. Mycket körning på dammiga grusvägar borde förkorta intervallet en hel del t.ex.
Snöslungor och äldre snöskotrar går ju t.ex. helt utan luftfilter och har bara en slags labyrint som bara förhindrar tallkottar och liknande att ramla in ;)
Dieseln jobbar på lägre varv än bensinaren så det kanske inte skiljer så mycket på luftgenomströmningen i praktiken? Om bensinaren varvar i snitt 1,5 ggr mer, dvs 50% mer så borde det bli likvärdigt el tom mer?
zo
118
zoopåse
320dA -09
Vart också förvånad hur mycket skräp det var i luftburken på min gatsopare:
Länk

Kollar numera luftfiltret i stort sett varje gång motorhuven öppnas och det är nya insekter och löv och grejer varje gång. Förstår inte hur den hittar allt skräp längs vägen.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Ja man får nog ta för vana att gör en mer regelbunden kontroll. Kanske är det utformningen på intaget fram till burken som är en del av boven, har också märkt att den mycket fort efter tvätt av moton är full av damm och sand i framkant.

Det här med att en dieselmotor suger i sig mer luft än en likvärdig bensinmotor, stämmer det?
zo
118
zoopåse
320dA -09
Jag tror det stämmer. Fullt spjäll jämnt. Skillnaden i varvtal i praktiken eller slagvolym är små.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
kollat luftfilter på flera olika bilar och nog är de råttbon där alltid.. brukar städa där 2 gånger om året oavsett bil. men värst var nog fars 270cdi....

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.