|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ljudet i våra bilar... Alla ljudsystem kräver några veckors inspelning. Kablar, elektronik, högtalarmembran m.m. I början låter det tamt, inget engagemang, plastigt. När vi talar om ljudkvalitet tänker många "hur mycket de dunkar", ljudkvalitet handlar ofta om annat. Närvaro, timing, vilket kan sammanfattas till "PRaT" Phase, Rythm and Timing. Där ligger BMW ganska långt fram och levererar ett relativt bra ljud. Vill man ha mer bas och diskant (med risken att snabbt bli lyssningstrött) bör man kanske välja de största systemen. Kom ihåg inspelningen (burn-in av elektroniken), bara att vräka på, helst högt! Desto bättre system, desto längre tid och tydligare kommer du höra skillnad. Du kommer höra en rejäl skillnad i spelglädjen om någon månad. Ta en CD med favoritlåten får du se. Dessvärre har nog säljarna av dessa premiumbilar inte en susning om detta. |
|
| Plockade idag i köpt iTunes musik och får väl erkänna att lite men bara lite fel hade jag, hifi kan spela musik bra men fortfarande inte lika bra som jag hade förväntat mig!! | |
|
Jag har standardsystemet i min F11 och provlyssnade HiFi innan beställning och standard inne i hallen, tyckte inte att HiFi var 6000 SEK bättre än standard för mitt lyssningsmönster, vilket innebär radio samt streaming via BT. HiFi Prof är klart bättre så hade jag uppgraderat ljudet hade det blivit det systemet. |
|
| Inspelning av kablar? Vad skulle förändras i kablarna som skulle göra dem bättre efter inspelning? | |
|
Inspelning av kablar låter lite knasigt... jag vet. Isolationsmaterialet i en kabel stökar till det lite med ljudet, vilket är klart hörbart om man jämför en inspelad och en som inte är det. Finns en del om det på nätet, exempelvis: Länk Enkelt att göra ett eget test på HiFi-anläggingen hemma: Lyssna på samma favoritlåt på CDn (eller vad man har för ljudkälla) ca 1 minut 3-4 gånger efter varandra. Ryck ut kablarna som för signalen från CDn till förstärkaren och vänd på dem så att signalen går åt andra hållet i kablarna. Kablarna är "inspelade" åt ett håll och när du nu vänt dem om kan det ta någon vecka innan det låter exakt som det gjorde innan du bytte. Exakt vad som händer vill jag nog själv kalla vetenskap blandat med en gnutta hokus-pokus. Oavsett vilket, så hörs skillnaden. Även i blindtest. Kombinerat elektronik, nya stela högtalarelement och nya kablar så blir det ganska stor skillnad. |
|
| Vänta nu, riktning? Det är ju växelspänning, hur kan signalen ha en riktning i kablarna? | |
|
MikaelE60: du skriver att det är vetenskap blandat med en gnutta hokus-pokus. 98% vetenskap och 2% hokus-pokus? Beskriv gärna den vetenskapliga delen, annars kommer jag att uppfatta ditt inlägg som 100% hokus-pokus och 0% vetenskap. Inget illa menat med det. :) |
|
|
Köp en M3 i stället och skippa ljudet helt. Lyssna till motorns sång ;) Jonas |
|
|
Håller med Jonas. Lyssna på motorn:) |
|
|
Drutten & Lasse, det är just det som jag benämner hokus-pokus. Jag kan inte alls förstå vad som egentligen skapar skillnaden, men kolla länken! Det är en av de mer kända kabeltillverkarna. Har precis samma uppfattning, det är ju växelspänning, d.v.s. det borde inte vara någon skillnad alls. Har själv hört och gjort blindtester i olika hifi-butiker och hör en tydlig skillnad, både på riktning och inkörd eller ej. "inkörning" av nya kablar är på tapeten här och där, men det finns (svindyr) teknik för att slippa det (ex. vis AQs DBS). Om det är 99% hokus-pokus eller 1% må vara hänt, i alla fall för min del. Som sagt, läs länken i inlägget ovan. Vi är i alla fall alla överens om att hela ljudanläggningen behöver spelas in under en period? |
|
|
Att vara känd tillverkare av kablar till HiFi ger ingen trovärdighet alls. Det där är en branch där massor av nonsens florerar. Jag tror inte en sekund på att man i blindtest påvisat effekt av att vända på kabeln, såvida inte kabeln varit defekt eller direkt felkonstruerad. Möjligen har någon genomfört ett illa utformat test som inte var blind, men där man trott att det varit blint. Kan du visa ett exempel på ett väldokumenterat och välgenomfört blindtest där man kunnat påvisa att en rimligt konstruerad kabel ger hörbar skillnad då den vänds så tar jag gärna del av det. HiFi-branchen hör tyvärr till det mest ovetenskapliga som finns. Det innebär dock inte att inspelning saknar effekt, men det är inte kablarna det handlar om, utan upphängningarna av högtalarmembranen, som ofta på grund av tillverkningsprocessen är lite för styva direkt från fabrik, men som mjuknar i början och därefter stabiliserar sig på de värden som de skall ha. |
|
|
Hej, jag har precis hämtat ut min bil 520d x-drive, - mer än nöjd. Har läst instruktionsboken och fått ordning på allt sånär som bakgrundsbelysningen (ambient light). Hur får man den att tändas? |
|
|
Steg ett är att kryssa i rutan vid beställning och betala 3000kr extra Sen så tänds det väl samtidigt som övrig interiörbelysning då det är mörkt ut, när mätarna ändrar färg till rött. |
|
|
Ett alternativ till att kryssa i hifi eller dsp är ju att installera bättre ljud efteråt för 6000 eller 10 000 kr. Eller mer om man vill det. Jag uppgraderade min e91 med alpine systemet och nya element till subbasarna under stolarna och det gav ett rejält lyft. Nu var min bil lätt begagnad så jag hade inte lyxen att själv kryssa i exakt de tillval jag ville ha från början. Jag hade inte geller förstått hur usel stabndardsteron var i en sk premiumbil. Jag uppfattar dsp som mycket bättre än hifi så jag skulle välja det för 4000 kr extra utöver dsp. |
|
|
Jag har den stora stereon med 16 högtalare och även paketet där det ingår... |
|
|
Romefors, Om innerbelysningen står i "off"-läge så tänds inte heller ambient light (i t.ex. dörrhantagen) vill jag minnas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.