|
|
|
|---|---|
|
Har nu hittat en potentiell 335I Coupe som enligt annonsen verkar väldigt bra men den saknar navigation. Hur viktigt tror ni det är med navigation vid vidareförsäljning? Förlorar jag några andra funktioner om jag köper en bil utan navigation? Tack! | |
|
Vilken årsmodell är det? Navigation Professional förbättrades i och med faceliften då den blev hårddiskbaserad med möjlighet att lagra musik direkt i bilen. En klart bättre lösning än den äldre DVD baserade. När det gäller hur eftertraktat det är beror det mycket på hur gammal bilen är - ju äldre desto mindre attraktivt. Gissningsvis är mervärdet ca 5000kr på en 3-5 år gammal bil, kanske uppåt 10kkr om det är en nyare modell. Idag kan IPads mfl göra jobbet bättre men det finns alltid kunder, framförallt till top of the line modeller som 335, som kommer prioritera den fabriksmonterade Navin. |
|
|
Som Kristoffer säger är det nog viktigare ju yngre bilen är. När bilen passerar 5 år skulle jag säga att mervärdet i runda slängar är 0 kr, efter 10 år kanske t.o.m. negativt ur en försäljningssynpunkt. /Erik |
|
Verdi |
På E9X får du ju inte den displayen och iDrive om du inte har navi. Dvs den andra "puckeln" på instrumentbrädan. Jag har haft E90 utan och nu E91 med. Är väl ingen supergrej men lite trevligt med visualisering av PDC:n, bättre överblick av serviceintervall, inställningar mm, bättre kontroll över blåtanden (hur ringer man upp utan att se numret på skärmen?)... Bilen känns helt enkelt lite modernare och lite mer påkostad. Själva navigeringsfunktionen är väl ok men en lös navi funkar lika bra. Det som är skönt är att man slipper fixa med sugkoppar, sladdar och att integreringen med stereon fungerar klockrent osv. Samt att den inbyggda är enklare att greja med när man kör tack vare att man inte behöver böja sig fram för att komma åt den. |
|
De årsmodeller jag letar efter är främst 07 - 09:or vilket om jag inte missat något är innan faceliften, eller hur? Kanske blir till att nedprioritera navigationen trots allt, har tänkt ha kvar bilen ett par år och när en försäljning blir aktuell så kanske det inte ger ngt mervärde att tala om. |
|
| Tror du gör rätt, personligen skulle jag gissa på att skinnklädsel, M-sportpaketet och även automat är viktigare för andrahandsvärdet än navigationen. | |
|
Jag håller med Verdi i frågan och för mig var NAV eller snarare iDrive ett måste när jag köpte 335an. Föredrar integrerad NAV då det är enklare att navigera men också för att jag helt enkelt tycker det ser läckrare ut i bilen. Jag ångrar mig då inte och tycker även skärmen ger mig mycket annan trevlig info som PDC, Radio navigering, inställningar, färddator, service info, m.m. Man har ju även ett mindre fält till höger (vet inte vad det kallas) som jag brukar använda för info om vilken väg och kommun man befinner sig på/i vilket kan vara trevligt. Jag har en tidig E92a och den gamla DVD versionen med sämre skärm, det var ändå ett måste för mig. Nyaste DVD kartorna är 2011 om jag inte missat något. Du hade iaf förlorat mig som köpare då jag bara kollade på bilar med NAV, kanske dumt av mig men så vart det. Tycker egentligen att det övergripande skicket är mycket viktigare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.