|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte fälgar och däck igår och såg idag att vänster framdäck har blivit skadat av tidigare ägare genom säkningen eller liknande då något har skurit och skrapat i längs med däcket så att på vissa ställen syns koden i däcket. Var förbi en däckfirma och fick rådet att köpa nytt då jag kan få ett sprängt däck när som helst. Nu till frågan, däcken är ganska nya och det är ca 6,5mm mönster kvar RFT och ett nytt kanske har 7,5mm. Det är Bridgestone Potenza RE050 RFT Kan jag köpa ett nytt däck eller måste båda framdäcken bytas? Jag tänker på nivåskillnaden om det kommer bli konstigt och bilen blir spårkänslig osv. Länk till en bild på däcket. Länk | |
|
Hej! Jag hade definitivt bytt båda för att vara sker på att får exakt samma egenskaper och samma status på båda däcken, speciellt på en prestandabil som man kanske pressar lite extra. Men om du vill testa att köra med ett nytt däck så tror jag säkert att det funkar. Tänk bara på att kalibrera om punkteringsvarningssystemet. (det gör du med några knapptryck själv, kolla manualen om du inte vet hur) /DJ |
|
|
Hej tack för tipset men det blir ett nytt däck först så får vi se. Punkteringsvarnare eller sådant system tror jag ej min bil har. Eller har alla e90 med rft däck det? |
|
|
Hej! Japp alla med standard RFT har det. Den kollar om ett hjul rullar onormalt långsamt vilket det gör ifall rullomkretsen blir mindre (exempelivis när däcket trycks ihop vid en punktering. Så det du skall göra är att kolla lufttrycket på alla däck så att det är helt korrekt. Sen trycker man på några knappar i färddatorn (minns inte vilka men det står tydligt i manualen) efter det kör man en sträcka och då kalibreras systemet. Tråkigt nog får man aldrig någon kvitens på när det är färdigkalibrerat, men det funkar. Detta kan man även behöva göra när man byter till vinterdäck exempelvis. Men för det mesta funkar det ju bra när alla däck är lika slitna. /DJ |
|
|
Åfan det visste jag inte att alla bilar hade det :) Måste kolla i instruktionsboken. Vet att mina föräldrars e61 har det men trodde inte det var standard i alla e90. Tack för infon. |
|
| Hjulet roterar snabbare vid punka för omkretsen blir mindre | |
|
Tom i norr: Självklart rullar det snabbare, min hjärna var nog inte riktigt med igår kväll :-) I övrigt är ju principen densamma, dvs högre rullhastighet betyder punktering för systemet. /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.