|
|
|
|---|---|
|
Någon som kanske kan hjälpa mig att lista ut vad som är trasigt och behöver bytas?? När man kör över gupp och ojämnheter oavsett fart som hörs det ett rasslande ljud från höger fram och när man ska köra iväg märker man ett typ glapp från framvagnen alt. höger däck med metalliskt hackande ljud hade den varit framhjulsdriven hade min gissning varit drivknuten, men nu har jag inte en aning :( Fordon 520 E39 Tack på förhand Mvh | |
| Det vanligaste är krängningshämmarstagen, de tunna stag som sitter mellan fjäderbenet och krängningshämmaren. Även kallade stabilisatorstag. De har en liten kulled i vardera ände som brukar glappa upp. Känn på dessa först. Då det hörs även då du åker iväg kan jag även tänka mig att det är en av länkarmarnas spindelleder som glappar. Det är svårt att känna sig fram till. Smårasslar lite på tvättbrädsväg till en början. | |
| Om det inte är krängningshämmarna kan du känna vidare på Länkarmarna fram eller ev. yttre styrstag eller fjäderinfästningen. | |
| prova o lägg foten på bromsen o se om de tystnar.beläggen kan skramla ibland | |
|
Tack för all info.. Finns det någon möjlighet att detta kan uppkomma pga att stötdämparen läcker olja och inte funkar som den ska? Fick nedslag på den vid besiktningen. |
|
|
Tja, om dämparen läcker gör den inte sitt jobb och då sliter det på bussningarna och lederna....men det kan ju också vara själva dämparen som för oljud om den är sopslut... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo dämparens kolvstång kan bli nersliten och glappa, det skramlar rätt bra. På min bil var detta det värsta oljudet. När jag väl bytt dämparna hördes även krängningshämmarstaget (klapperstag). Så när även det byttes blev allt som det skall, dvs TYST! Jag har även litet glapp i en spindelled men det låter inte. /Mats J |
|
| Observera att om du bromsar lätt, kan du få tyst på både glappande bromsbelägg och spindelleder/bussningar. | |
|
Jag har nu i dagarna bytt båda mina stötdämpare och på min så var höger dämpare kronslut. Det smäller i ALLA håligheter och även rejält på ojämn väg, brun-lock - you name it. Man känner också att väghållningen inte är som den skall då bilen kränger lite som den vill, speciellt vid hastigt gaspådrag. Jobbet görs på en timme per sida om man har rätt sorts fjäderspännare och man behöver bara lossa klapperstagen på vänster resp höger samt xenon nivå givaren på höger sida innan man plockar ut stötdämparna om det nu skulle vara dessa som är kass. Läcker dom olja är dom skrot. Min bil blev som helt förbytt när jag skiftat och fattar egentligen inte varför jag inte bytt tidigare. |
|
| Även om jag vet att det går, så rekommenderas att man demonterar yttre spindellederna vid demontage av fjäderbenen. Misstänker att det beror på att de inre lederna hamnar i en skadlig vinkel. Jag gjorde så i.a.f. | |
|
Tack för all information. Börjar med och byta dämpare och stabstag och ser ifall det försvinner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.