AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.858

Koppla extra batteri till bilen - e46 330d

Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
Hejsan alla glada!

Har för avsikt att ersätta och bygga ut min ljudanläggning i bilen som är en e46 330d touring av 2004s årsmodell.

Kan jag i denna bil koppla till ett extra batteri som ska vara till avsikt för just ljudanläggningen?

Nån som sa det finns en batterikännare i bilen, vet ej hur denna riktigt fungerar och hur den skulle reagera om man skulle koppla till ett till batteri i systemet...

Mvh/ AndreasN.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
E90/E91 har väl IBS (intelligent battery system) vilken reglerar laddspänning efter batteriets ålöder och kondition, men att E46 skulle ha något annat än vanlig laddningsregulator känner jag inte till. Jag vet inte om du skulle vinna något på att ha ett extra batteri, mer än att du skulle kunna spela lite längre vid stillastående. I övrigt är det ju generatorn som sätter ribban för vad du kan ta ut i förbrukning. Sedan nämner du att du vill att ett batteri skall sköta strömförsörjningen till ljudet. Det måste ju i så fall kräva något som håller isär systemen, trots att de laddas av samma generator. Jag skulle tro att det bästa är att satsa på ett bra kvalitétsbatteri med lite högre kapacitet. Men någon som pysslat mer med ljud kanske vet bättre...
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Ok, det lät ju konstigt..denna info om "IBS" kom från auktoriserad bmw-mek..får undersöka detta närmare.

Jo, tanken är ju just denna att kunna köra ljudanläggningen från batteri nr 2 vid stillastående med motorn av, så att man alltid har ström kvar i batteri nr 1 för att kunna köra vidare utan att behöva tänka på att bli utan startström. Detta borde ju lösas med ett enkelt "skiljerelä" som man kopplar till nån knapp eller tändningsläge 2..så att då man har tändning på eller motor igång så tar ljudanläggning ström från bägge batterierna. Tanken är att använda mig av ett AGM-batteri som nr 2, så det tål eventuella djupurladdningar....

Ingen som direkt erfarenhet utav detta???

Mvh/ AndreasN.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja körde med skiljerelä i början när ja höll på med bilstereo, nu på senare år dock så kopplar jag ihop allt bara. Fungerar lika fint, väldigt sällan man poppar så mycket att bilen ej går att starta.
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Okej, nä de e klart..då ska man nog stå ett tag iofs..men de känns ju tryggare iaf :P
Det finns igen IBS i E46. En sak att tänka på med två batterier och skiljerelä är att det går duktigt kraftig ström in i det urladdade batteriet efter att man stått och spelat och sedan drar igång bilen och lägger ihop batterierna via reläet. Det finns kraftiga 70A bilreläer, detta är minimum men problem kan uppstå, man skulle gärna behöva en strömbegränsare en stund.
Lösningar finns och även tidigare diskussioner i samma ämne.

FP
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Man kan ju också koppla flera reläer parallellt
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det är tryggheten man är ute efter, så är väl ett laddat extrabatteri och en tians ringnyckel en billig lösning annars ;) Men det kräver ju underhållsladdning av det lösa batteriet förstås.
Man kan koppla flera reläer i parallell. Men i realiteten är det alltid en av kontakterna som hinner före med någon mS, eller någon kontakt som har bråkdelar av Ohm lägre resistans. Där kommer hela lasten att hamna med oönskade resultat på sikt.
Tro mig, många har testat, jag också. Av samma anledning är det dålig "engineering" att använde 2-3 säkringar i parallell som man ser på t.ex slutsteg osv i bilsammanhang.
Teoretiskt skulle 3x20A motsvara en 60A säkring, så blir det ytterst sällan vid en test...

FP
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Detta skiljereläet är ju specat till 125 ampere kontinuerligt, så det borde ju göra jobbet Länk
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Jag använder Feltemas relä som visas i länken till vår E70 (X5). "Originalet" tycker jag är för dyrt: Länk

Jag lyckades få tag på ett identiskt batteri som original (90Ah Banner) på tyska Ebay. Fick följa med svägerskan från Frankfurt i somras. Enligt datumstämplarna på minuspolerna skiljer det bara ett par månader mellan original- och "servicebatteri". Batteriet kommer från en av BMW-s E91 testbilar vilken i princip samma elsystem som E70 vad jag förstår.

E70 är suverän att montera ett servicebatteri i eftersom det "bara" är att plocka bort dragkroksbaljan och placera batteriet till höger om originalbatteriet. Eftersom jag är lite om-mig-och-kring-mig kunde jag naturligtvis inte låta bli att svetsa en ordentlig hållare i rostfritt... Eventuell "obalans" i laddningen är jag inte orolig för eftersom batterierna är identiska och kopplade parallellt samt att spänningen hela tiden övervakas av bilen. Det man måste beakta är att servicebatteriets minuspol ska kopplas till chassi och inte till originalbatteriets minus. Detta för att inte störa IBS-en som ju är programmerad att endast hantera strömmen genom originalbatteriet.

Nåväl, batteriet kom väl till pass i somras att driva kylboxen alla gånger bilen stod still.

Återstår att koppla in 230 V-invertern som jag monterat i en modifierad videohållare. Det finns ingen backkamera etc. i bilen så det är lugnt... Ska också komplettera med en slutare/frånskiljare parallellt över skiljerelät för att underlätta starthjälp. Blir nog också Biltema.

Vill också nämna att istället för cig-uttag har jag monterat 12 mm uttag(ISO/DIN 4165 vilka har spec 18 A). Vanliga cig-uttag är enligt min mening olämpliga för strömmar över 5 A eftersom man i de flesta fall har en minimal kontaktyta på den del av stickkontaktens mittstift som ligger an mot cig-uttagets botten/pluspol. I E70 är cig-uttaget i skuffen extra värdelöst eftersom det inte finns tillstymmelse till funktion att verkligen hålla kvar kontakten i uttaget. DIN 4165-utagen snäpper fast mittstiftet på kontakten och sedan sitter den där.

Sorry för långt inlägg, men kunde inte låta bli :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.