AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.250

Överraskat nöjd med mitt bilbyte :)

Sida 1 av 2
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Snabbresumé:
Leasade A1, blev pappa och behövde därför plats för barnvagn, Audi ville inte bryta leasingen utan ett inköp av en styck Q7, nöjd med Q7 men mycket pengar investerat som ist behövs för kommande husplaner - byte mot (svensksåld) Ford Mondeo ST220 kombi -06:a + en OK hög med kosing.

...så jag var egentligen beredd att ta emot vilken kombiholk som helst, men finner mig istället se fram emot varje gång jag får hoppa in i den Performance-blåa "besten" :)
Q7:an var min första dieselbil, och visst är det najs med 500 Nm (ist för 280) - men f*n vad skönt med en varvvillig bensinsexa igen! Aldrig mera diesel, om det inte "behövs" pga svintung bil typ SUV..

Visst; inredningskvaliteten på standard Ford-pryttlarna är sisådär, men motorn är härlig, färgen fin, Recaro-stolarna sköna, och chassit bra.
Det pratas om elproblem och rost på dörrarna, men än så länge (10500 mil) ser det bra ut - kan mao rekommendera denna kärran, mycket bang for the buck! (Och DET trodde jag aldrig jag skulle säga om en Ford haha..)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag provade en Fårrrrrd nyligen till en bekant som skulle byta bil.
Det var en Mondeo 2010 fd. Hertz bil.
Kan bara säga att efter provkörningen undrar jag bara varför inte fler köper en sådan.
Gigantiskt lastutrymme, snygg design, och förvånansvärt trevlig att ratta.

Sedan tror jag inte att han fick ge mer än c:a 140.000 kr för den med 1700 mil på mätaren.

Otroligt prisvärt!
Ford Mondeo ST220 är väl inte godkänd för dragkrok?
Visa användare
3.753
Sani
Precis, det är den inte - kanske därför den inte är så vanlig/önskvärd för gemene man heller..

Men låter gott gör den, funderar på att modda för ännu mera välljud ur V6:an - ingen som har några tips på billiga åtgärder?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag är helt säker på att Mondeo är framhjulsdiven? Jag har (nästan) lovat mig själv att aldrig mer ha en tvärställd motor och fwd igen. Hur orkar du med understyrningen och torquesteer?
Visa användare
3.753
Sani
Ja; FWD, och jag håller med dig i princip - detta är ju inte mitt idealval av bil heller, men för 60-70k är det mkt bil anser jag :)

Har ej hårdpressat bilen riktigt ordentligt än, men än så länge känns chassit OK map understyrning. Det sitter 225/40*18 på original runt om, dessa greppar rätt bra. Torquesteer är det inte så mycket av pga den moderata effekten (226 hk) och det låga vridmomentet - men visst får man hålla i ratten när det slår om till grönt.

Är övertygad om att en 5-serie touring är en bättre bil på de flesta punkter, men jag måste säga att denna ST:n är......harmonisk! Kul att köra, faktiskt. Låg är den också, kanske det som bidrar - sitter betydligt lägre i denna än jag gjorde i A1:an!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Gott att du är nöjd :)
Min senaste fwd med tvärställt var en Alfa 147 GTA, torquesteer som en gammal Saab 900 Turbo :)
Visa användare
3.753
Sani
Mm, en 147 GTA (med tvåfärgad skinnklädsel) har jag drömt om sedan den kom! Men aldrig vågat köpa en... :/

Men visst, nu förstår jag varför Jeremy Clarkson hyllar denna Fårrden - och nog får man sig en tankeställare avseende det egentliga värdet av premiumbilar.
Sani, äntligen lite trevligare bil ;-)
Forden går bra, synd bra att den är bakhjulsdriven.

När det gäller Alfa är 159 GTA min favorit (också här hade rwd varit kalas).

mvh/ Anders
Edit: Inte är bakhjulsdriven

:-)

mvh/ Anders
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Edit: 156/147 GTA ;)
Visa användare
3.753
Sani
Förstod det :) Men som Lus nog menar - finns 159:an som GTA..?? I och med att 159 är första Alfan (?) med kamkedja är den ju mycket mera intressant som beg.objekt.
Tror att 159 3.2 Q4 är "värstingen" faktiskt!

P.S. En vacker dag ska det inhandlas Q7 igen, fenomenal bil :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Problemet med 159 är att de har kamkedja pga att det är en GM-motor. Lika mycket karaktär som en Opel Senator -93.
Visa användare
3.753
Sani
.....ajdå, och det gäller alla "moderna" Alfa 3.2; Brera, Spider osv också?

Glömde nämna att ST220:n inte finns med automatlåda heller, renodlat :)
Men visst - den skulle varit RWD, samt haft någon typ av progressiv styrning. Nu är den tungstyrd i låga hastigheter, och vad värre är; alldeles för lätt i höga.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ja, GT var den sista med riktig motor, Alfas egna busso-sexa. 159, Brera osv har alla den "nya" GM-motorn.
Äldre Alfor har också kedja, både äldre TS (164, 75, etc) och Nord-motorn.
Jahaja, jag har bara kört den "gamla" V6:an (med kamrem) och jag trodde Alfa filat tillräckligt på GMs maskin. Men så verkar ju inte vara fallet, synd. 159:an är snygg iaf ;-)

mvh/ Anders
Visa användare
3.753
Sani
Riktigt fin är den, 159:an! Men min dröm-Alfa har bakhjulsdrift, egen V6:a, kamkedja och ett fyrklöver på bakluckan...o så får det gärna vara en kombi just nu också :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jabbal, kedjedrivna TS 8V försvann med 155 WB 1995 och när 164 gick ur produktion 1997. Ersattes i 155 med Fiat-baserade 16V TS-motorn och 164 ersattes av 166 som bara hade den Fiatbaserade 16V-motorn som 4-cylindrigt alternativ. Ska man hitta en kedjedriven rwd är det som du nämner Alfa 75, 90, 116 gtv eller ännu äldre bilar som gäller, men ingen av dem är ju knappast något man kan kalla en modern eller bruksmässig bil.
Enda alternativet är att köpa sig en 8C i dagsläget. Den har frontmonterad V8 från Maserati och bakhjulsdrigt. Vet inte om 4C går att köpa ännu men kommer/ska ha 4-cylindrig mittmonterad motor och rwd. Vill minnas att Mazda och Alfa har inlett ett samarbete också, så nästa generations Miata/MX5 kommer också att komma i Alfaskrud med egen motor.
Sorry för offtopic :)
Visa användare
3.753
Sani
OT är helt OK, det ökar ju bilkunskapen/nördfaktorn ;)

Nu är service bokad på ST220:n och återigen en positiv överraskning; Runt 2500 kr går det på, endast (olja, alla filter, stift mm)
Och en helförsäkring på 6800 kr när bilen står på gatan i centrala Göteborg, inte dyrt heller för en sportig modell anser jag.

Ser fram emot litet rödljusrejs efter jobbet, med kromad armbåge i solen hehe..
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Gott så! :)
Jag har själv rondellplågat min kärringbil till E81 idag, mycket underhållande!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.