|
|
|
|---|---|
| Antar att kopplingen rasat nyss på e46:an:( Skulle göra en omkörning och la i 3:an och tryckte gasen i botten! Bilen hoppade som till och sen slirar kopplingen när man trycker mycke gas på höga växlar.Känns även allmänt mysko och väldigt dålig, tar långt ner mot golvet,Måste de vara kopplingen som är slut el kan nånting annat hänt? Är de svårt att byta? Ungefärligt pris om man gör de själv? | |
|
Undrar om det verkligen är din koppling som gav upp? Men annars ligger det c:a på 1500-4000 beroende på var du köper kopplingen. Schmiedmann tar c:a 2000:- om jag minns rätt till din. Lämnar du in den, så är jobbet räknat 3,5 timmar. |
|
| vad ska de annars vara om den slirar? svänghjulet? | |
|
Reaerade mest på att det kom så plötsligt som du beskrev det precis innan omkörning lät det som allt var okej. Du kör om och sedan kass. Men slirar den enbart nu och går normalt annars, så är det ju kopplingen. |
|
| Ja, eller svänghjulet. Det är ju dubbelmassehjul, så i.o.m. det snabba förloppet låter ju det troligt. | |
| Men om den slirar borde ju fjädrarna i tryckplattan havererat eller något... Hmm. Mysko. Det syns ju i.a.f. vid demontage. | |
|
Vad måste demonteras för att få ner lådan? Måste man släppa på motorfästena för att höja motorn? Hoppas man slipper avgassystemet iaf! Så här tänkte jag göra! ¤Palla upp framändan högt ¤ Släppa alla bultar jag kommer åt på lådan(mellan motor o låda). ¤Ta lös vxllådsbalken ¤Ta lös kardan ¤Ta lös stagen till vxlspaken ¤när allt detta är gjort borde väl man kunna vinkla hela paketet lite så att man kommer åt översta bultarna? Ge mig alla tips ni kan för jag ska göra detta helt själv ute på gården! Fixade motorbytet helt själv i regnet o myggen så lådan bör man klara då! |
|
|
Har själv inte behövt byta, men under Gör det själv trådarna (sök på Byte koppling E36). Mekar tipset är till E36, men är inte så långt ifrån hur det ska göras på E46:an. Vad jag läst på några trådar, så har vissa lossat ena motorfästet för att kunna vinkla motorn lite och komma åt de 2 översta bultarna. På Wheeler Dealers had han en jäkla lång förlängning på spärr skaftet och kom åt dem på det sättet. |
|
|
Låda Länk Koppling Länk |
|
| Klockren beskrivning :) | |
| Tack för länken pew! Men alltså, de är ju mycke mer jobb att byta koppling än att byta ut hela jävla paketet med motor o låda. Lättare om inte annat. | |
| Nån som vill köpa en 330 med rasad koppling och möjligen dubbelmassesvänghjulet?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.