AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.469

Bmw e39 röd oljetryckslampa lyser / blinkar efter oljebyte.

Bytte olja och oljefilter i förrigår, 6 liter olja fylldes på motorn startade som vanligt efter bytet och oljelampan lös någon sekund eller 2 längre som den brukar göra med nytt filter.

Åkte hem nollställde indikatorn, dagen efter åkte jag och handlade inga tendenser till problem.
Var ute en sväng idag och stanna bilen där jag ska parkera, lägger i backen för att åka bak en decimeter, ser då att oljetryckslampan lyser till stänger av bilen och kollar, inga läkage och det är fullt på oljestickan.
Startar bilen då tänds den konstant efter start så jag stänger av, fyller på en halvliter olja och den lyser ej.

Tog en tur fick den att blinka när jag körde över 2 gupp och när jag lägger i backen, eller precis när jag ska åka iväg.

Har aldrig haft detta problem tidigare och det kom efter oljabytet, det enda jag har haft är felkod på oljenivågivaren.

Kan det vara filtret som det är fel på?
Något mmåste ha hänt med oljetrycksgivaren då det beter sig som glapp och är rätt olji vid filterhuset då servobehållaren läcker olja.

Jag tänkte börja med att göra rent kontakten till oljetrycksgivaren vart sitter den?
528 e39
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Börja med att kolla att alla o-ringar i filterhållaren sitter på plats och är hela. Även att centrumröret i filterhållaren är helt. Jag gissar att felet sitter där någonstans. Oljetrycksgivaren sitter på filterhuset. Pos.12: Länk
Införskaffade en 36 mm hylsa och vart lite ställd när oljefiltret låg i koppen och locket bara var locket.
Kommer ihåg att styrpinnen med packningarna lossnar från locket när meken drog bort oljefiltret.
Där har vi svaret varför det bara sker ibland han glömde helt enkelt pinnen.

Frågan är vad kan ha tagit skada, lampan släcks ju alltid vid start och när den blinkat till så har jag tryckt på gaspedalen, bara en gång efter att den blinkat till i garaget pga av jag måste stanna för bomen + när jag ska in genom garageporten. det tickade då efter jag rattat runt för å komma in i en plats det försvann så fort som jag tryckte på gasen.

Troligtvis har inget tagit skada då det är shysst oljetryck när man kör och det inte alltid kommer på tomgång, och har jag behövt stå på tomgång så har jag hållit lite varv.

Men det känns otroligt onödigt har kört runt 150 mil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byt mek.:) Dock är det nog ingen större fara. Oljefiltret ska ju sitta fast i locket när du skruvar tillbaka det, förstår inte hur man tänker om man bara släpper ned det i burken och sätter på locket.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hur som helst så är den sitter ej där för när jag tittar ned så ser jag en fjäder vilket jag antar är nån backventil.

Fattar inte riktigt hur han kunde misslyckats han har bytt på den flera ggr förr.
Men jag kommer ihåg att när oljefiltret lossades från locket så följde hela pinnen med och det brukar den inte göra.
Orkade inte vänta på att bmw skulle få hem delen.
Allbildelar i huddinge hade hur mycket som helst men de ville inte sälja locket med pinne utan endast komplett oljefilterhus.
Åkte till gladö bildelar han hade en 7 serien inne och det var samma del han monterade av den och jag fick köpa den inte allt för billigt men det var shysst service så jag tog den.

konstigt nog så verkade det som att oljefiltret inte ville sitta fast i filterhållaren, men felet visar sig inte längre med varm motor.

Otroligt skönt men mycket besvär för ingenting.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.