AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
638

Spökande automat 540iA 03/95

54
17
540iAT
540iAT -95
Nu har växellådan börjat spöka för mig. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Ibland när den är kall ligger den väldigt länge på tvåan för att tillslut kasta i trean ganska hårt. Sen kan kommande två växlingar vara ganska hårda också. NOTERA (Ibland) Ibland växlar den hur fint och mjukt som helst ändå från första växlingen på körningen. Sen har den börjat med nå dumheter att typ frikoppla i växlingarna. Kan ske på olika växlar. Har dock alltid än så länge inträffat på relativt låga varvtal. Den stiger som upp ca 500-800 rpm mitt i växlingen innan växeln går i. Fullgasväxlingar sköter den ALLTID perfekt. Tycker mig uppleva att den växlar något bättre i sportläget än i det adaptiva.

Plastkulorna är bytta av tidigare ägare. Dock påstog han att han inte kom ihåg vad för olja han hällt i automaten. Konstigt nog kom han ihåg vad han hällt i motorn ungefär samtidigt. Förmodligen nån jävla skitolja i lådan... Den är iallafall bytt för ca 1 år sen. Jaja, hoppas info´n gör att nån kan komma med förslag på vad som kan vara fel.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Spontant låter det som lite låg oljenivå i automaten, men det är väl en sådan där som inte har sticka och är skitjobbig att kolla nivån på :-(

/Mats J
Är växellådsfästena hela? Mina var helt av utan att det syntes. Var en annan bil med nya fästen.
54
17
540iAT
540iAT -95
Har faktiskt ingen aning om hur jobbig den är att kolla olja på. Men jag måste väl ändå försöka kolla nivån. Har bara så ont om tid :(

Växellådsfästena har jag heller ingen aning om. Bilen är besiktad idag U.A. Vet dock inte om SBP kollar sånt? Hur kollar man annars växellådsfästena?
Upp med den på en lift och bänd med en kofot eller liknande på fästena. De ser hela ut men är HELT av och märks bara om man bänder. Där hade jag börjat och fortsatt med att kolla oljan om fästena är hela.

SBP godkänner i princip okörbara bilar, de uttalade sig om hur dåliga stötdämpare får vara; totalt slut är helt ok inte alls som i Norge där minsta läckage är underkänt.

Stephan
54
17
540iAT
540iAT -95
Okej. Ska lyfta den och kolla vid tillfälle. Har nyss läst lite om oljan i dessa lådor. Fylla på en skvätt är ju en del jobb, men inget man måste vara kärnfysiker för att utföra... Dock så såg jag att en del oljor inte får blandas. Jag har ju ingen aning om vad för olja som är i lådan. Oljan som ska vara i denna lådan, går den att blanda? Tänkte att om jag köper rätt olja och fyller på av den, går det åt helvete om nån tidigare ägare slagit i nån olja som inte borde vara i lådan? Annars blir det ju dyrt att spola lådan och sen fylla nivå... :/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.