|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte bara tipsa om en textiltvätt som verkligen är grymt bra: Kärcher 4002, den här: Länk Vi har hund, och dels drar han in en massa skräp i bilen och som lök på laxen så kräktes han... suck! :) Det är mitt fel, jag borde ha fattat att han mådde illa, men likt förbaskat är det inte så lätt att städa rent! Jag köpte en Kärcher 4002 och efter en halv dags arbete med bilens inredning så är den som ny !!! Jag är ganska noga med att hålla bilen ren både invändigt och utvändigt, tvättar och dammsuger. Men jag kan säg att den ALDRIG varit så här ren som den är nu - den är nära lika ren som när den var ny !! Jag rekommenderar den varmt. Det är en våtdammsugare som fylls med en separat tank varmvatten och tvättmedel, och sedan våtdammsuger man textilier. Har tvättat bilen, men även en massa textilier som man har som villaägare: matta på uteverandan, soffdynor, dynor i hammocken - den är verkligen bra! För maximalt effektiv rengöring rekommenderar jag att först ta ur allt som går att ta ur, lägga det på backen, spraya det med vattenslangen och sedan på med diskmedel / tvättmedel och låta det verka i 10 minuter. Sedan högtryckstvätt, följt av Kärchern - blir väldigt bra. Är så nöjd att ha det tokrent just nu och vill bara tipsa er som kanske också skulle vilja ha det. Textiltvätt som man köper på macken / mekonomen är rena skämtet i jämförelse med detta - det blir verkligen rent !!! :) | |
| Har du testat på ljusa mattor? Jag har ljusgrå matta i 740'n som skulle behöva en omgång. | |
|
Åh! Nu vart jag sugen... Den sprutar alltså på vattnet/tvättmedlet in i tyget och dammsuger sen upp det? Så att det så att säga "cirkulerar i tygets yta" utan att blöta ner stoppningen under? Undrar om det funkar på alcantara också. SE 4002? INTE DE 4002 (ångtvätt för 9000kr)? |
|
|
Är detta anledningen till att du är så imponerad? :) Länk |
|
|
Lasse, glöm inte att impregnera textilierna också nu när du fått rent allt! Textilklädslar som tvättats blir lätt fläckiga snabbt på nytt om man inte gör det. Jag hyrde en liknande maskin för sju år sedan när jag köpte min första bil, en då 13 år gammal Citroën XM. Fick bort löjligt mycket smuts och den blev betydligt trevligare att åka i! /Masten |
|
| Tips på lämplig impregneringsmetod/produkt? | |
|
Det är SE 4002, den på filmen. Jag köpte en separat ångtvätt för 250 kr på Jula, att ha på svåra fläckar. I handtaget finns en knapp som startar våtsprutan, vätskan sugs upp av munstycket. Lite fuktigt blir det, men det torkar snabbt. Jag har skinnklädsel i alla bilarna, men mattorna - särskilt bakluckan i E39:an där vår vovve åker - fick sig en rejäl duvning. Tricket är att blöta ner med ett tvättmedel, och låta det verka några minuter, och sedan dammsuga upp skiten med vattnet och allt. Det smutsiga vattnet samlas i dammsugaren som sedan töms. Det blev löjligt svart vatten! Jag tror att 4002, med ett bra textiltvättmedel och varmt vatten gör i princip vilken textil som helst ren. Klart man får jobba och gno, men rent blir det. :) |
|
|
Jag hyrde en våtdammsugare och gjorde rent inredningen i Alpinan förra året. Jag är djupt imponerad av resultetet. Någon hade troligen vält en kopp kaffe eller en burk cola i baksätet, i alla fall såg vattnet ut så :-P Golvmattan blev otroligt gosig, så att man vill sitta barfota och gnugga tårna i den :-) |
|
|
Textiltvätt, funkar likadant överallt. Titta på hur tvättmaskinrn gör! Tvättar en gång men sköljer flera. Lika viktigt att skölja bort allt tvättmedel vid tvätt av säten och mattor. Blir det tvättmedelsrester kvar så återsmutsas det fort. Tvättmaskinen impregnerar inte, behövs inte i bilen heller.Dom flesta mattvättmaskiner har munstycken för möbeltvätt, funkar utmärkt i bilen. Kan hyras hos städbolag eller färgbutiker med stort städsortiment. Tvättade en kompis gamla Volvo med beige plyschklädsel, som efter tvätt visade sig vara grå!/ Städtjosan. mrMPOWER |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Någon som vet var man kan hyra en våtdammsugare, typ Malmö/Skåne? Men behövs en våtdammsugare verkligen? Verkar ju fungera lika bra med en högtryckstvätt :-) Länk |
|
marin849: Jag kör med denna Länk. Fungerar även utmärkt för suffletter. /Masten |
|
|
Högtryck på säten???!!! I så fall lär du torka säten med brallorna i ett års tid,minst Ständig pissapåsigkänsla mao Premiumkänsla? mrMPOWER |
|
| Härligt att instrumentbräda (!!) och dörrsidor får sig en omgång också. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lärdomen från den videon är nog att undvika importera en 2011-registrerad Mercedes CLS350 CDI från Italien :-) |
| Lasse, finns det någon utblåsfunktion på 4002? Far har skaffat en misstänkt lik Kärcher men utan vattensprut. Den har ett urblåshål där man kan sätta slangen för att torka bilen eller sopa garaget. | |
|
Marin849: Den har en vattentank som man fyller på med varmvatten och tillsätter tvättmedel i, sen sprutas vatten ut ur munstycket ner på det man vill tvätta, och sugs upp av munstycket. Efter ett tag är vattentanken tom, och då passar man på att tömma dammsugaren på smuts och smutsvatten. Jag tycker den funkar extremt bra, även om man inte slipper skrubba också. Har kompletterat den med en ångtvätt från Jula. |
|
|
Det vet jag. :) Jag var otydlig, jag menade om man kunde använda den för att sopa garagegolvet, blåsa löv, torka sin bil etc? Dvs om det finns ett utblåshål där man kan koppla dammsugarslangen för att blåsa luft istället för att suga luft? Far har det på sin gula Kärcher (utan vattenspray) och det blåser riktigt bra, dammet yr. :) |
|
|
Väcker en gammal tråd till liv igen. Ska köpa en "mattvätt" , hade bestämt mig för en Kärcher SE4002. Men läser på flera tyska sidor att denna modell är av dåligt kvalite och har inte en genomtänkt konstruktion. Två saker som ett tio tal personer upplever är: 1. omständligt att tömma smutsvatten tanken, du måste montera isär maskinen och att tanken läcker lätt. 2. lämnar kvar mycket vatten då man dammsuger på hårda ytor Något som du känner igen? någon som jämfört denna RG2000 som säljs på en mattvattaren.se (fler personer verkar mkt nöjd med denna) MVH Tony |
|
| Använde en polares SE 4002 idag, så grymt imponerad att jag måste köpa en egen! | |
|
Jag köpte en Kärcher Puzzi 8/1C för ngt år sedan, den minsta i deras proffs-serie. Jag är mycket nöjd. Nu har vi dock skinn i alla bilarna men alla bekanta som får en uppfräschning är ännu mera nöjda!!! Länk Jag försökte hitta lite skillnader mot 4002an men specen ser ganska lik ut map tryck, kapacitet och effekt. Priset skiljer sig desto mer. Kanske är 4002 en mer prisvärd klädeltvätt som även fungerar som grovdammsugare och våtsug. Eller är det tvärtom, en grovis som även går bra som klädseltvätt? Ofta är ju kombi-produkter dåliga kompromisser men med flera nöjda brukare tidigare i tråden verkar 4002 vara mer "bang for the buck" är Puzzi! |
|
|
Nu såg jag även en annan modell som gör samma jobb men har lite bättre tömningsbehållare men kostar å andra sidan mycket mer. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.