|
|
|
|---|---|
| Har redan konverterat mitt halvljus och skulle nu vilja komplettera med helljuset. Vet att det inte är lagligt med halvljuset, men vad säger besiktningen om konvertering på helljuset? Helljuset används ju inte alls i samma utsträckning men det kanske ändå inte är tillåtet? | |
| Beror på hur bra det funkar (tänds och släcks varje gång) och besiktningsmannen. De kan hävda att bilen inte är helbilsgodkänd för xenon men händer väl sällan. Alltså upp till besiktningsmannen men då helljus endast används när man ej har mötande är det inte så noga med det i min uppfattning. | |
| De har väl blivit snabbare att tända numer, men skälet till att bi-xenon en gång infördes var väl för att xenonen tänder för långsamt om man ska hålla på att blända av och slå på hela tiden. Livslängden kanske påverkas en del med. Men det finns ju många bra xenonextraljus numer från Light Force, NBB m.fl. | |
|
Har orginal xenon på halvljuset på 740in och har även konverterat helljuset med mycket gott resultat. Har även gått bra på besiktningen. |
|
| Jag konverterade en e36 jag hade för några år sedan med mycket gott resultat. Besiktade flera ggr utan anmärkning, tror att det ska va en riktigt nitisk bes. gubbe om du ska få anmärkning. Köper du dessutom ett CE-märkt kit tror jag det ska mycket till innan det blir anmärkning. | |
|
Har fått påpekat att bilen har xenon på helljuset hos SBP , gubben som besiktade bilen sa att jag släpper det eftersom jag har konverterat min egna bil på helljuset med xenon.....Bra tänkte jag:) mvh |
|
|
Ingår det att kontrollera helljusets funktion och ljusbild i besiktningen? |
|
|
Inte ljusbild men väl funktionen. |
|
|
Xenon på helljus är tillåtet. Mvh |
|
|
Har folke semester? Annars brukar han vara snabb med att påpeka att det inte är tillåtet. Fast reglerna har kanske ändrats? |
|
|
Jobbar på bilprovningen sedan en kort tid och kan garantera att det är tillåtet med xenonkonvertering på HELljuset. Mvh |
|
|
Vi kör väl ett varv till. Ingen ändring av ljusanordningar till t.ex ljuskällor från originalutförande är tillåten om bilen skall gå i allmän trafik, gäller halvljus, dimljus, helljus, extraljus osv. Men om t.ex Hella tillsammans med BMW kan intyga ätt armaturen har ett e-godkännande som gäller för såväl halogen som HID/xenon så fine... Men det kommer aldrig att inträffa som alla som förstår innebörden kan intyga. Hos bilprovningen har reglerna ändrats lite genom åren, helljuset ingår inte i kontrollen på samma sätt som tidigare. rob_t_j72, det är lite olyckligt att du uttalar dig tvärsäkert om detta. Reglerna bestäms inte av bilprovningen, däremot har de ett kontrollprogram som de följer. Möjligt att det blir sammanblandning där. Detta har ju ältats och förklarats ett antal gånger genom åren AP. Jag har gjort några förfrågningar hor Transportstyrelsen och dåvarande VV. Jag har några sidor text och mailsvar, länkar osv för den som är intresserad. Axplock från Transportstyrelsen (nov. 2009): Det är alltså INTE tillåtet att modifiera en redan typgodkänd strålkastare/lykta. Om så sker faller typgodkännandet och gör strålkastaren/lyktan blir olaglig att använda. Alla typgodkända lyktor och strålkastare har godkänts tillsammans med en passande ljuskälla. Att byta ljuskälla till en annan typ gör även det att typgodkännandet upphör att gälla. Länkar till ECE-reglementen: Länk klicka sedan på akuellt direktiv. Observera att vissa direktiv har uppdaterats och därför finns flera med samma nummer. FP |
|
| Kanske kan man då summera läget som att det är inte tillåtet men att överträdelser inte medför någon påföljd (eftersom SBP valt att bara kontrollera funktion)? | |
|
folke: Det är olyckligt att du inte vet vad som gäller i praktiken. Mvh |
|
|
folke: Du säger det själv, bilprovningen sätter inga regler - och som du antagligen vet så förändras regler med tiden. Transportstyrelsen tillåter xenon i helljus, annars skulle ingen besiktningstekniker kunna godkänna det. Mvh |
|
|
Folke skriver ju bara vad lagen säger, att den sen inte efterföljs är ju en annan sak. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.