|
|
|
|---|---|
|
Tjena. på baksidan av min stereo har jag en kabel som är lika lång som en penna med en 3.5mm jack(hona) jag har inget läge i min stereo som är av aux vad jag har sett och det står inte heller något i plåten bredvid den. Vad är detta? /Jåkim | |
| Är det Bmw orginal stereo? | |
|
nej det är det inte, ska kolla upp modell så fort jag kommer hem /Jåkim |
|
|
Modellen är av en JVC KD-G501 Jag hittade vad det var, det är en koppling till ratt dosa. till nästa fråga, jag ska kopla in en bas samt slutsteg till min basen, men jag har 4 ingångar RR RL FR FL som i bilden nedan. Länk Hur ska jag koppla in den då? den är bara en kanal till min bas. /Jåkim |
|
|
FL = Front Left, vänster fram FR = Front Right, höger fram RL = Rear Left, vänster bak RR = Rear Right, höger bak Du kanske kan ta två stycken 2 till 1 RCA-sladd och koppla ihop RL och RR och sen vidare in i steget. Två såna här: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Aha, kollade på bilden nu. Det räcker isåfall med en sån sladd. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Så jag ska alltså köpa en sån kabel och koppla in i RR och RL sen dra den bak till skuffen med en en förlängning, grejen är att på slutsteget har jag ingångar för skalade kablar R+- och L+-. Svårt det här med ljud! /Jåkim |
|
|
Kablarna som Johan pratar om heter RCA, eller i vanligt tal lågnivåkablar. De är de vanligaste kablarna man använder för att transportera signalen innan slutsteget. De används både till hemmastereo och bilstereo. Den vita är för vänster och den röda för höger sida. Varje kabel innehåller/består av två mindre kablar, en + och en -. Vissa originalstereo(huvudenheter/HU) har ingen RCA utgång. Därför utrustas vissa slutsteg med högnivåingångingångar(vissa med enbart), det vill säga att de tar signalen direkt ifrån högtalarkablarna som kommer från stereon. Sen förstärker steget signalen och skickar den vidare i likadana kablar till en högtalare, tex en bas eller diskant. Då behöver slutsteget 4 st kablar. 1 vänster +, 1 vänster -, 1 höger +, 1 höger -. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Hur gör jag då, så jag ska inte koppla ljudet från lågnivå till högnivå. Min lösning hade varit att koppla in RR RL och klippa andra kabeln så jag + samt minus och sedan från slutsteget tvinna ihop båda plus och båda minus och peta i basen eftersom den bara har en + samt - /Jåkim |
|
|
Nej!! Det funkar inte. För det första kan du inte blanda högnivå med lågnivå. Som du hör på namnen så har de helt olika styrkor på signalerna, och kan inte blandas. Antingen så får du leta upp högnivå ut från CD-spelaren(de sitter i den ena snabbkopplingen och strömmen i den andra, brukar det vara iaf), eller så får du hitta ett slutsteg med lågnivå in. För det andra så kan du inte tvinna några högtalakablar. Du kan bara använda så många kablar som du har uttag för på högtalaren/basen. Vissa slutsteg går att bryggkoppla, då tar man + från ena sidan och - från den andra. Men det kan du bara göra ifall det tydligt står på steget att det funkar så. Allt annat kommer att sluta i kortslutning eller liknande.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Nu när jag kollar på din bild, så ser det ut som vanliga ISo-kontakter. Då är det bara att ta högtalarsignalen från dem ju. Sen i stegets högnivåingång. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Ahh, jag fick hjälp med detta på BRL. Nu har jag problem, hur kopplar jag REM kabeln? Och vart ska jag dra min jordkabel, bara in i karossen på ett lämpligt ställe? /Jåkim |
|
|
Hur har du kopplat nu då? Kör du via högnivå så brukar inte remote behövas, kallas autostart. Annars har du en mörkblå(oftast) kabel bland stömkablarna på CD-n, det är remotekabeln. Sen jorden,, på 320 sitter väl batteriet fram? Annars är det enkelt att bara jorda i minuspolen. Använd gärna någon bult som redan finns, tex isofix-fästen, bilbälten eller liknande. De brukar vara förankrade ordentligt. Se sen till så att plåten är ren, dvs ingen färg eller liknande. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Länk Länk Länk Länk mina bilder säger mycket mer än mina värdelösa förklaringar. /Jåkim |
|
|
Du har ju vanlig lågnivå på steget. Koppla bara line out från CDn till input på steget. En vanlig RCA-kabel med en röd och en vit sladd.(kan vara andra färger men det ska vara en höger och en vänster) Sen måste det finnas fler kopplingar på steget som du inte har bild på. Det är där du kopplar strömmen och remoten. Remoten tar du som sagt från den blåa kabeln i kabelhärvan till CDn, den härvan som innehåller ström och jordkablarna.. till remoten kan du använda vilken tunn kabel som helst, ibland finns där en på lågnivåkabeln. Sen basen kopplar du bara med en plus och en minuskabel, gärna minst 2,5mm tjock. Däremot så vet jag inte om det går att brygga ditt steg.. Skriv ner exakt vad det heter så kan jag se om jag hittar någon info på nätet.. Juice boost på 0 och filter på low. Ställ gain på klockan 12 och x-over på ca 9 ell 10. du får nog prova dig fram lite eftersom där inte står några exakta siffror.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
koppla till minus(jorda) kan jag alltså göra vart som helst i ren kaross /Jåkim |
|
|
Japp.. Fast ju stabilare ställ ju bättre. Typ en balk eller så. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Kolla i höger "reservhjulsbalja" om du inte har en fästpunkt för en jordfläta där. Förutsatt att du ska ha steget bak förstås. Då kan du ta en grov kabelsko och skruva fast i den. Den är annars till för de med batteriet bak. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tack för all hjälp allihopa, fatta inte att jag hade batteriet där bak tills jag läste JohanE's inlägg... Bara stod i huven o fundera hur fan jag skulle få in kabeln i kupén. Känner att man har en hel del dumma frågor och så.. Men man lär sig ju i alla fall! nu funkar basen och puttrar på lite så man slipper lyssna på skränigt ljud. =) /Jåkim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.