|
|
|
|---|---|
| hej, jag körde precis en 530 2003 e39 mpaket, undrar varför ratten är hård? det är inget fel på bilen, tror den ska vara så. och är det bara jag som tycker "gaspedalen" är väldigt obekväm, pedalen är som en stor platta, man har ingen känsla med gasen. | |
|
Menar du att styrningen är tung? Eller som du skriver att själva ratten är hård att klämma på? |
|
|
För lite servoolja är vanligt i E39 , då behållaren läcker ofta, kanske är det du menar att den är trög ? Gasen är hur skön som hest tycker jag, det är ju en ganska smal platta, vad menar du ? |
|
|
Är du van med Japanska småbilar? En BMW är lite rejälare att hantera, man ska känna att man styr, gasar, kopplar och bromsar så att säga, är en väldig tillgång tycker jag, om man tycker att aktiv bilkörning är intressant! Kan behövas lite tillvänjning, en del blir aldrig vana med BMW och studsar fram när de t.ex ska starta från stillastående. |
|
|
E39 och E38 för den delen också är tungstyrda när dom saknar servotronic. |
|
| det är mest irriterande när man ska parkera bilen tex. man kan nästan inte svänga med en hand. | |
|
Leta efter en bil som är utrustad med servotronic, tyvärr ett rätt ovanligt tillval på dom mindre motorerna. 540in har det hyffsat ofta. Standard på M5. |
|
| finns det e39or med servotronic? | |
|
Ja det finns det, har själv ägt två stycken, en M5a och en 540, provkörde även en 530 som hade det innan jag köpte 540in. Hela bilen känns trevligare och modernare med servotronic. |
|
| aha, tänkte väl, bilen är fullutrustad, men har väldigt hård ratt :( | |
|
Najs med en fullutrustad BMW :) Är ratten hård eller styrningen trög? |
|
| styrningen är trög och obehaglig när man tex ska parkera bilen... | |
| Har du, som inlägget ovan säger, kollat servooljenivån? | |
| Får jag bara fråga vad servotronic är? Alla E39's har väl servostyrning? | |
| Servotronic är en progressiv servostyrning, dvs den hjälper till mer vid låga hastigheter för att successivt avta med ökad hastighet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.