AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.355

bmw 740 e32 klickar bara vid start

Bl
11
Bluemayth
e28-528i
e32-740IAL
tjena som rubriken sa så startar då inte min 740 , funkade klockrent idag ca 1 minut innan ja ställde den på parkeringen sen när ja skulle starta den igen så klickade det bara när jag vred på nyckeln , och så fortsatte det så .
det kan ju omöjligt vara generator eftersom den inte dummat sig under dagen innan .
det jag kunde komma fram till är glapp någonstans ? eftersom fläkten dör efter några sekunder och allt bara slocknar när ja trycker på bromsen ibland .
vissa " nyckelvridningar " så lyckas jag vrida på så det bara klickar o vissa vridningar är den heldöd . ? snälla hjälp batteriet funka toppen igår ?
Kolla batterianslutningarna....
Ett exempel: Min cabfällning slutatde helt plötsligt att fungera, blinkade bara rött eller stendöd...Jag var helt ställd, den hade aldrig strulat innan. Kollade diverse säkringar samt säkerhetsbrytare, nix...Kom sedan att tänka på att plus-polen bara vara någorlunda lätt dit-tryckt endast. Drog åt muttern till kabelskon som den skall vara, o vips å funkade cabfällningen o har aldrig mer strulat eftersom jag numera alltid drar åt pluspolens mutter vid återmontering:)
Kolla även anslutningar till startmotorn. "Smattrar" det vid startförsök så är min gissning dålig kontakt (batteri och/eller startmotor) eller kasst batteri. Om det bara "klickar" kan det vara startmotorn/soleonriden (kolla anslutningarna...) eller något helt annat, tex startkontaken vid tändningslåset?
Bl
11
Bluemayth
e28-528i
e32-740IAL
hej jag kollade batteriet direkt och det är skruvat så hårt det bara går . men det känns som det är något mer när själva den där lilla displayen som visar vilken växel o allt är i . liksom flimmrar och blinkar.
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Nummer ett är att kontrollmäta och belasta batteriet, en cell kan plötsligt packa ihop och då har man sådana här fel.
Det kan vara att det är lördag? Bilen kan ha blivit sur på att stå ensam på gatan medan husse groggar och lever rullan?

Slå i lite rödvin i battericellerna så kanske den skiner upp? ;) :)
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
oavsett om sakerna fungerade toppen igår så har ju något gått sönder. Mest troligt är ju batteriet som gått åt pipan så nummer 1 är ju att kolla det eller testa med ett annat.
Jag skämtade lite igår kväll. :)

Jag instämmer om att det låter som ett defekt batteri. Men om det inte är batteriet så kom jag att tänka på att jag faktiskt råkat ut för ngt liknande med en E39:a. Den startade plötsligt inte - inte ens startmotorn drog runt - från att fem minuter tidigare startat hur snällt som helst.

Batteriet var fulladdat, fick bogsera den till en BMW-verkstad som konstaterade att EWS-enheten gått sönder. (EWS = startspärr). Den gick sönder på uppfarten, utan orsak. Dock inte så dyr att byta (kanske fick ett bra pris av goodwill - sådant ska ju fasen INTE gå sönder tycker man -- sura pengar).
ht
37
htrontti
740iA-95
klickandet har jag oxo råkat ut för emmelanåt....dra av minuskabeln....vänta en kvart...skruva dit kabeln igen...då brukar min jäkel min gå igång igeng
ht
37
htrontti
740iA-95
faktiskt jobbiskate problemet på sistone...man har inte haft nån lust o dra iväg på nån långtur direkt...
ht
37
htrontti
740iA-95
ursäkta stavfelen ovan... hehe ..
Bl
11
Bluemayth
e28-528i
e32-740IAL
tjena bilen starta ju med starthjälp och fick 13 volt framme vid batteriet i baksätet men la märket till att ja har ett till batteri i bagageluckan som inte va ikopplat alls . kan de va därför ? eller är det batteriet där bak ens nödvändigt ?
Bl
11
Bluemayth
e28-528i
e32-740IAL
Hejsan nu idag har jag testat lite olika saker på bilen och det har varit en helskum dag ,

bytte batteri och satte dit ett nytt i bagageluckan , men det gav inget resultat det ända som hände var bara att larmet gick tyst o gnällde som en överkörd hund . men slutade efter 1000 klick på larmknappen . men det gav ändå samma resultat . han klicka bara eller va heldöd .

sen när vi testa starthjälp så funka allt i kupén men när ja vred igång bilen så smattra det bara i startmotorn och allt i bilen bara pulserade .. som om nått spärra bilen , eller en paj startmotor , vad tror ni ?
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Om det pulserar och klickar så har du för lite ström. Har du satt i ett helt nytt batteri eller ? I en 740 så måste du ha ett ganska stort batteri, minst 85ah för att det ska fungera. Har du belastningsprovat batterierna? att där är 13 volt i batteriet är ju sin sak, men hur är det under belastning? Likaså med starthjälpen, du har säkert dålig kontakt i en klämma, om bilen startade med starthjälpen innan. Likaså, mät upp bilen för krypströmmar, om tex ett relä har hängt sig så kan det tömma ett batteri fort.
Bl
11
Bluemayth
e28-528i
e32-740IAL
tjena mätte upp batteriet till 12 volt prick utan belastning är de paj då eller ? för batteriladdaren sa att de va full laddat . och som sagt häromdagen funka de med starthjälp men sen igår så bara smattra de från startmotorn , men de kändes som motorn ändå gick runt . de lukta avgaser . sitter typ ett 95 ah i . och de funka liksom 10 minuter innan allt de här hände ..

grejjen är ju de att all ström från batteriet bara e skit svagt och inget i kupen lyser ordentligt men batteriet är liksom inget fel på . och med startkablar från en annan bil nu så funka allt som vanligt men som ja skrev innan så bara pulsera allt ..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
12,0V motsvarar en laddningsnivå på ca 25% i batteriet...
Bäst är om du kan mäta syravikten i varje cell och se om det är någon cell som avviker från de andra.

Vad var det för laddare du använde och hur länge laddade du batteriet?

Spontant låter det som om batteriet är på upphällningen - men i bästa fall kan det räddas (åtminstone tillfälligt) av rekond-läget hos en bra laddare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bl
11
Bluemayth
e28-528i
e32-740IAL
tjena de va nån skit laddare från jula :) , men du tror att de e batteriet som e gånget då eller ? .
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svårt att säga utan att kontrollera det mer noga - men det lutar åt att det är kass...

Lite mer påkostade "smarta" laddare (t ex C-tek) har ett rekonditioneringsläge för att väcka batterier som är dåliga.

Batteriet kan t ex vara dåligt pga sulfaterade plattor i cellerna - en bra laddare kan slå sönder sulfateringen och göra att batteriet tar laddning igen.

Batteriet kan även ha drabbats av skiktning av syra/vatten i cellerna och då kan en bra laddare ge en mild överladdning så att batteriet gasar och då rör bubblorna runt elektrolyten så att den blandas igen.

Men batteriet kan även vara kass så att det inte går att rädda ens med en bra laddare, pga t ex intern kortslutning i en eller flera celler.

Börja med att mät syravikten i de olika cellerna - en sådan mätare kostar bara några tior på en välsorterad bensinstation.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.