AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.514

Köpråd 325:a 06-07

BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Hej!Har provkört en 325i -07 och den passar mig som handen i handsken.Inte överdrivet stor,bra motorprestanda/hög toppfart och bra acc,riktigt BMW ljud;),hyfsad vägskatt/försäkringskostnad och inte för törstig på långfärd.

Vilka fel bör jag kolla efter?är det ett vettigt köp? Driftsäkerhet och lite strul uppskattar jag.Hur är modellen? relativt felfri eller riskobjekt? Snälla ni som kan denna modell,ge mig råd! Vill inte köpa en bil som hamnar på verkstad titt som tätt och som är för dyr att äga då jag redan har fler bilar.tacksam för utförliga utlägg! jämför gärna med andra bilar eller ge mig en hint om jag hellre ska kolla efter annan bil med mina höga krav på driftsäkerhet/relativt vettig ekonomi.Blir lite orolig av vissa läsningar på forumet.Men det verkar gälla samtliga Bmw bilar...;)
tacksam för alla svar!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det är en bra bil.
Nya motorn kom -08, faceliften -09. Finns väl inga direkta kända fel på dem.
Kolla om fönsterlisterna är rostiga, det går ej på garantin.
Sen är det ju det vanliga med utrustningen man bör ha koll på..

-------
Min bil suger inte...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Tänk på att de flesta som skriver här gör det när de har problem med bilen, och representerar på inget vis den stora massan av bilägare.. Med andra ord kan det verka som att en modell har mycket problem bara för att några få individer har skrivit om sina..

-------
Min bil suger inte...
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
SImon! Du har en bra poäng ;)
Hur vanligt är då oljetörsten som ett flertal påtalar på forumet?
Hur i hela fridens namn garderar man sig mot något sådant?
Ska man vara misstänksam när man köper en 325:a?
Hur kollar man oljeförbrukningen?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har också funderat på denna modell och läst en del om den. Verkar ha problem med smörjningen av ventillyftarna som beror på kontruktionsfel i toppen och gör att den knackar som en diesel. Sök på BMW N52 så hittar du en del att läsa om det. Finns vissa som har fått hela toppen utbytt på garantin.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Konstruktionsfel i toppen?
Det är första gången jag hör talas om det.
Visst, jag vet att vissa ex kan knacka lite och att de drar lite olja, men jag tror inte att man behöver vara det minsta orolig. Det finns nog inte en enda bilmodell som inte har något problem alls.
Vad jag vet så är e9x en ovanligt felfri bil.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Oljetörst?! Efter 700 mil indikerade oljelampan och jag fyllde på en liter. Känns rätt normalt. I övrigt en supertrevlig bil. Vägljud vet jag att en del stört sig på, de upplever inte jag som något speciellt, men det kanske kan vara läge att lyssna. Stereon original är under all kritik, går att avhjälpa med lite moddning.

MVH
Robert
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Oljetörst är väl främst M54 (alltså förra generationen 325) som led av. De nya har jag inte läst har samma problem.

-------
//Lövet
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Länk
Länk
Angående tickandet
Finns många mer trådar att läsa om detta om man söker. Men det är förmodligen bara en bråkdel av alla bilar som råkar ut för detta. Täta oljebyten med bra olja är väl viktigt som vanligt för att minimera risken för problem.
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Man börjar bli lite frustrerad....Har Haft olika bilar tidigare men aldrig läst om så många grava fel på ett bilmärke som på BMW. Måste man vara luttrad och vara beredd på stora plötsliga utgifter när man köper beg Bmw eller är det bara jag som är nojjig?
Kollar nu istället på 320 -04-06 cab. Har de samma motor problem?
Kollar jag på fel bil om jag vill ha en bil som jag vågar lita på i vått och torrt?
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Man börjar bli lite frustrerad....Har Haft olika bilar tidigare men aldrig läst om så många grava fel på ett bilmärke som på BMW. Måste man vara luttrad och vara beredd på stora plötsliga utgifter när man köper beg Bmw eller är det bara jag som är nojjig?
Kollar nu istället på 320 -04-06 cab. Har de samma motor problem?
Kollar jag på fel bil om jag vill ha en bil som jag vågar lita på i vått och torrt?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag har kört begagnade BMWs sedan 2006. Det ENDA felet en enda av dem har haft är en trasig fönsterhiss. Förvisso kör jag inte supermånga mil (ca 1500/år) men bilarna står inte parkerade heller direkt.

320 M54 är en supertrist motor som drar lika mycket bensin som 325 och 330. Titta på en sådan istället. Största problemet med E46 är att de rostar alldeles för mycket.

-------
//Lövet
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
M54 har problem med vevhusventilationen vintertid som kan få små eller stora konsekvenser.

Sök på "E46 vevhusventilation" så har du en del att läsa.

Fast ska du ha en cab och tänker bara köra på sommaren t.ex. så borde det ju inte vara några problem.

/Johan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du kan vara lugn med BMW! Det här är ett forum där man tar upp problem. Alla som är nöjda skriver inte det så ofta. Själv har jag kört BMW sedan 1980 och just nu c:a 5500 mil per år, räknat på både min och hustruns bil. Jag har aldrig råkat ut för någon reparation som har fått mig att tveka på bilmärket. De BMW vi har just nu har rullat 26000 mil i vår ägo utan problem, utöver byte av slitdelar som bromsar och någon annan småpryl.

Den ökända vevhusventilationen har jag heller aldrig märkt av, men det kanske beror på långa körsträckor som gör att motorerna alltid går riktigt varma.

Så köp en BMW, men välj en med bra historik.

**BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Håller med Mats, många trådar startas just inför problemlösning. Samma sak på andra bil/båtforum, men detta forum lär vara störst bland motorrelaterade diton varför bilden av problem kanske känns större här?! Känner mig helt trygg med min bil och ser forumet som en stor tillgång för att dels lära känna min bil bättre, men också för att få goda råd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.