|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Köpte mig nyligen en kaschmirbeige 520-91a. Nöjd med köpet dock har bilen några problem. Torkarna går bara på Högsta fart och stannar där dom är när man slår av spaken. (återgår inte) Spolning fungerar inte. El-takluckan funkar inte. C-lås funkar inte. Fläkten går bara på högsta fart. Kan detta hänga ihop tro? eller är det troligare med separata fel? //Fredrik. Min bil. Länk | |
|
Kan vara den berömda huvudsäkringen vid hö stötdämpartorn som är glapp/trasig. Det är inte säkert att det syns när man tittar på den. FAF |
|
|
Ska kolla på denna. //Fredrik. Min bil. Länk |
|
|
RM eller GM boxarna under balsätet styr dessa funktioner så kan vara värrt att kolla dessa. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Rm? Gm? //Fredrik Min bil. Länk |
|
|
GM = General Module -> modul med elektronik för att styra diverse funktioner i bilen, t ex centrallås, elhissar, taklucka sedan, innerbelysning, torkare och spolare för vindrutan etc RM = Relay Module -> modul med relän för att driva diverse funktioner i bilen, t ex centrallås, elhissar, taklucka sedan, innerbelysning, torkare och spolare för vindrutan etc Du hittar båda modulerna under baksätet längst fram till vänster. Se bild 3 här Länk. Jag skulle börja med att kolla att alla säkringar är hela samt röra på dem så att ev oxid tas bort. Fungerar fortfarande inget så misstänker jag att det är något galet med spänningsmatningen till GM. Det förekommer att vattenläckage in i bilen samlas under baksätet vid elcentralen och förstör kontakter till GM och RM. Lossa elcentralen försiktigt och kolla. Högsta hastighet på torkarna överrider vad GM hittar på med torkarna på enkelt sätt (ett relä i RM). Därför misstänker jag att felet troligare finns i GM än RM eftersom dina torkare fungerar med högsta hastighet. Det är även GM som avgör i vilket läge torkarna skall parkera. Testa även hur din innerbelysning fungerar. Ställ omkopplaren vid främre lampan i taket för att lysa med öppen dörr. Hur fungerar det? Testa att lämna en dörr öppen i 10-15 minuter med tändning av. Lyset skall då släckas av GM för att spara ström. Hur fungerar detta? //Göran |
|
|
Hur gick det fick du reda på vad felet var? /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.