|
|
|
|---|---|
|
Var och testade en 540i -98 idag, och jag märkte att något tickade från motorn. Vid tomgång uppskattningsvis 4-5 tick/sekund. Tickandet följde motorvarvet. Enligt ägaren uppträdde detta endast vid varm motor, och detta skulle indikera kass grenrörpackning. Själv fick jag inte testa bilen kall, då han precis kört med den. Uppgifterna han gav mig hade förra ägaren gett honom. Vad skulle ni tro? Beror tickandet förmodligen på den trasiga grenrörspackningen? Är det svårt att byta en sådan själv? Tidsåtgång? Vad kan det kosta att få det gjort på verkstad? När jag bromsade från runt 100 km/h och samtidigt svängde vänster, så var det något som tog emot, och det kändes i bromspedalen. Nästan som när ABS:en går in, fast jag är ganska säker på att det inte var vad som hände. Det tog helt enkelt emot i bromspedalen, och det kändes som att det skrapade. Någon som vet vad detta kan vara? | |
|
Avgasläckage brukar oftast bli bättre/tätare när man varmkört, metallen expanderar och täpper igen småa läckor. På vilket sätt tickade det? Kan inte ha varit spridare eller ventillyftare? |
|
|
Att den inte tickade när den var kall, och att den bara gjorde det när den var varm skulle enligt ägaren tala ännu mer för att det var grenrörspackningen. Men det du Säger låter ju rätt logiskt. Det lät verkligen "tick". 4-5 gånger/minut vid tomgång, dubbelt så många tick vid dubbelt varv. Jag har mycket svårt att tänka mig att ett avgasläckage skulle kunna orsaka ett sådant distinkt tickande... Hur brukar kass grenrörspackning låta? |
|
| Søk på forumet (oljud 540)ganske normalt på en 540 med tick. | |
|
Nej det är inte normalt, har haft 3 olika M62 och ingen har tickat. |
|
| Det är Vanos-8an (M62TU) som vanligast har det där tickandet. | |
|
Dock borde ju den aktuella -98an vara utan VANOS. |
|
| Det är inte helt sonika ett löst tändstift? Det har lurat många... | |
| Vad anser ni om att köpa en tickande bil, utan att veta vad felet är? Vad kan felet vara i värsta fall? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.