AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
876

Serviceindikator återställdes inte. Vad ska jag byta nu?

Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
För cirka 1.5 -2 år sedan så gjorde jag en service på min bil (e90). Det var första servicen efter garantitiden så min svåger som jobbat som aukt. mekaniker i 20 år fixade det.

Han utgick från miltal och rekommendationer från BMW.Vad jag minns byttes olja, oljefilter och tändstift. Saken är den att vi återställde aldrig serviceindikatorn då han inte hade mjukvara för det (jobbar på Volvo) (jag har på senare dagar lärt mig hur man gör).

Nu till frågan. Bilen har nu rullat ca 6000 mil totalt men jag har ju ingen aning om vad jag bör byta på den nu. Vill inte göra någon återställning förrän jag är up to date med eventuella byten.

Någon som kan höfta på vad som kan tänkas behövas bytas? Jag kan ju inte utgå ifrån menyn då den aldrig återställts. Enligt den ska nog allt bytas :D
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Olja+oljefilter+kupéfilter samt eventuellt bromsvätska och kylvätska är en gissning från min sida...

Mvh Martin
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Hur långt har den gått sen senaste service, i mil?

Efter 1.5-2år borde du iaf byta olja och oljefilter. Har du aldrig bytt bromsvätska eller kylvätska tidigare bör du göra det med.

Kolla även bromsarna, men du ser ganska enkelt om det börjar bli dags att byta klossar

fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Går man på Haynes så blir det följande intervall (översatt från miles, så lite konstiga miltal)

2400 (eller 2 år) olja och filter
4000 frambromsar
4800 bakbromsar och allmän kontroll
7200 (eller 6 år) luftfilter och tändstift
2 år bromsolja
6 år drivremmar och kylarvätska
Dom nämner inte mikrofilter.

Nollställer man däremot så får man längre intervall som startvärde. Jag fick bl. a. olja 3500 mil och tändstift 10000 mil.

Calle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.