|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Tänkte fråga er kunniga, vad ni säger om att chippa en bmw 320i lär det minska bränsleförbrukningen mycket eller? MVH Rojj | |
|
Vilken årsmodell? Jag antar att det inte handlar om 320i F30 (Turbomotor) som precis lanserats och tidigare 320i har sugmotorer: Och på de gör chiptrim ingen nämnvärd skillnad och är absolut inte värt priset! //Bjersér |
|
| okok! nej det handlade om en 03:a med sugmotor men vad jag har hört så är det fina bilar eller vad säger du? | |
|
Det minskar förbrukningen med ca 0%. :) Det du kan göra är att montera en annan diff för att sänka motorvarvtalet. |
|
|
Absolut en bil från 2003 har fortfarande BMW´s klassiska raka och sexcylindriga sugmotor under huven som i mina ögon är en av marknadens bästa motorer. Tar man hand om dem är BMW´s M5x-sexa dessutom en evighetsmaskin och E46 i övrigt är en rejäl och pålitlig bil den med. Som Marin skriver är dock 320i 2.2L lågt utväxlad, vilket i praktiken betyder att varvtalet på den högsta växeln i säg 120km/h är högre än vad det är på en 325i eller 330i till exempel. Det ger lite högre ljudnivå, inte för att en rak sexa dånar eller vibrerar nämnvärt men ändå, och högre förbrukning. En annan differential gör att bilen hamnar på ett lägre varvtal än tidigare, och det är inte säkert men i teorin borde det göra bilen snålare. Å andra sidan förlorar du i prestanda på att göra så och bilen kommer att kännas mer trött. Du är lite sparsam med detaljerna, äger du en 320i idag eller är du intresserad av att köpa en sådan? Det är inget fel med 320i det är en bra kompromiss, men på grund av ovanstående är det intressant att titta på 325i och 330i istället eftersom de bjuder på bättre prestanda och snudd på lägre förbrukning. Om inte din försäkringspremie sticker i väg är det värt att överväga om du skall köpa BMW. :) //Bjersér |
|
| Det är ju bara vid fullgas på ettan man förlorar prestanda med en annan diff. På övriga växlar anpassar man ju bara växlingspunkterna. :) | |
| Bejrser, jag äger inte en 320i men jag är väldigt intresserad av en sådan nu när körkortet snart ska tas. Det jag är ute efter är en pålitiligbil som är snygg och inte dricker soppa som om det vore fest hela tiden! :) | |
|
Vad är det du är ute efter? En bensinsnål bil? En rolig bil? Spelar det nån roll vad det är för motor? Älskar du raka sexcylindriga BMW-motorer? Annars finns ju 318i som är en fin bil, med den snåla Valvetronic-motorn som är relativt pigg och som inte säger nej till lite urvarvning om man är på det humöret. 320i med M54 är en mycket driftsäker pjäs och det billigaste sättet att få den underbara gången hos en sexa, men i förbrukning skiljer det endast marginellt mot de större. 320i är lite snålare i stadstrafik, men landsväg sak samma och i högre (olaglig?) kan 325 eller 330 vara marginellt snålare i något läge. Försäkringen kan skilja, viktigt att kolla före köp! Många väljer 325 eller 330 då man får mer effekt och bottendrag i motorn men liknande förbrukning, vilket kan göra möjligheter till god affär på en 320. 320 är ingen raket (men den gillar att varvas, bra läge för omkörningar på trean...). |
|
| Rojj: Om du är ute efter en bränslesnål bil ska du hellre köpa en 318i. Jag kan inte påstå att en 320i är något vidare snål. Sen dras den karossen med en del rostproblem. | |
|
Jag hade hoppat över chippandet och istället bytt insug på den till 330:ins insug. Du kommer billigare undan också. Har själv 328 med motorn innan och behövt modifiera med platta till gasspjället, men det bör vara samma och smidigare på din för du har också elektronisk gasspjälls hus om jag minns rätt. Jag vet själv ingen som gjort det på 320, utan bara de större motorerna, men kan tänka mig det hade blivit kanon på din. På min egen sänktes förbrukningen bra. Dricker c:a 0,6 i ca 140 km/h jämn fart. Visst har du annan utväxling, men tror du hade dels kommit ner i förbrukning plus fått roligare bil med insugs byte och inget som besiktningen märker. Allt ser likadant ut förutom insidan :). Om gasspjällshuset skiljer sig åt mot 330:ins (storleks mässigt insida), så har jag ett liggandes som suttit på en 2004 och gått c:a 8000 innan den krockades som du kan få billigt om du skulle fundera på insugs byte. |
|
|
Marin: Jag uttrycker mig lite klantigt, men visst kommer bilens körbarhet påverkas kanske mest i lägre farter. Känns bilen trött av den anledningen kanske man blir mer benägen att använda lägre växlar än man gjort med original bil. Rojj: Ingen av de här modellerna tycker jag kan påstås är törstiga i förhållande till konkurrenterna eller i förhållande till den effekt de har underhuven, eventuellt att 320i som sagt är lite klen med tanke på att den ligger på samma förbrukning som de större sexorna: Men det är ändå ingen törstig bil i sig. Drömmer du inte om en BMW-sexa är 318i ingen trist motor och förbrukningen är lägre, men den ger inte samma pockande körglädje en sexa skapar och bjuder inte heller på samma mysiga ljud och gångkultur. Personligen tycker jag att BMW (3-serie) gör sig bäst med sex cylindrar under huven, men som förstabil räcker en 318i alldeles utmärkt. //Bjersér |
|
| Tja, man får ju anpassa växlingspunkterna givetvis, pratar vi ca 10% är det ju inget som direkt märks heller, kanske att man inte kan köra på femman förrän i 60 istället för 50 etc. | |
|
Kollade runt när jag köpte min för att se om man kunde förbättra vridet, då 2.2-motorn har max vrid vid 3500 varv. Men ingen verkstad som chippade ville uppge några, ens ungefärliga, siffror vad man kunde förvänta sig. Så jag avstod - dålig kundinformation tyckte jag. Det är väl dieslarna som är mening att chippa vad jag förstår. |
|
|
Nip, Jag förstår inte riktigt vad du menar. Varför är det inte bra att ha maxvrid vid 3500rpm? Var vill du ha det? Och sen är det turbo man behöver för att bilen ska bli trimvänlig. Det spelar ingen som helst roll om det är en bensinare eller oljebrännare(diesel).. ------- Min bil suger inte... |
|
|
@Simon76: Jag har alltid tyckte jag måste köra som 18-åring med nytt körkort - dvs motorvarvet uppe för att få något drag alls. Det känns knappt som en 6a alls - mer som strypt moppe. Helst skall du ha 2000 rpm - aldrig under det. Jag har väl vant mig lite efter 5000 mil, men motorn är konstigt mappad i mitt tycke. Det är väl M54B22 tror jag. 3-liters motorn är ju betydligt trevligare med 2500 rpm för max vrid. Det är väl som du säger - någon turbo skall till. Jag kände inte till det. Men 2.2-motorn spinner som en katt. Så den är go på det sättet. |
|
|
Ok. Då är jag med på vad du menar, trodde du menade tvärt om.. Håller med dig, tycker både 328 och 330 har väldigt trevliga motorer. ------- Min bil suger inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.