|
|
|
|---|---|
|
Knappen till färddatorn i blinkersspaken har gett upp. Är det jobbigt att byta spaken eller har de löst det smidigt? Lär jag bort med ratten för att byta den? ///BMW - Was sonst! | |
|
Ganska enkelt, tar kanske 30 minuter utan att stressa. 1. Ratten demonteras (kolla under mek. tips: men i princip avlägsnas airbag och kontakter till tuta etc varefter ratten sitter med en stor mutter). 2. Därefter har du direkt tillgång till "slir-ringen" på vilken spakarna sitter med snäppfäste. 3. Snäpp på ny spak och montera på ratten igen. |
|
|
Lite off topic: kostade ca 3-4 tusen att byta på verkstad för några år sedan. Nu kan du räkna ut hur mycket du sparar. |
|
|
Ok tack för svar. :-) ///BMW - Was sonst! |
|
|
Samma fel. Jag tackar också. Tillsammans med dimljus och mammas staket är semestern räddad :-) Mulle |
|
|
Jag har samma problem min färddatorknapp fungerar inte och det är tydligen rätt vanligt att en kabel går sönder inte i spaken och det går att löda ihop eller ännu bättre ta en kontakthyllsa och pressa ihop det. Jag kommer att ta bort min på min e39 och ta isär den och se hur det ser ut. |
|
|
Ja jag plockade isär min spak och kabeln var mycket riktigt avklämd. Lödde ihop den och la en bit krympslang utanpå lödningen så nu är den hel igen. Lite trist att ratten måste bort för att byta den bara. Annars hade det varit ett tiominutersjobb. ///BMW - Was sonst! |
|
| Var du tvungen att ta bort rattnavet eller räckte det med att ta bort ratten? | |
|
Det räckte med ratten. Bort med airbagen och sen stora skruven till ratten. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Misstänkte nästan att det var så funkar blinkersen så är det egentligen inte fel på själva spaken. Undrar hur många som bytt en på bmw hörde ett rykte att det kostar 3k me del å arbete men det kan inte stämma. |
|
|
Hittade ratt demontering video. Finns en del 2 också. Hur mycket finns inte på youtube!!! Länk Mulle |
|
|
När skulle ta isär spaken för att dela den, sitter den med små stjärn eller torxskruvar? Vilken storlek? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.