AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.369

Startproblem över en natt trots fräscht batteri. Vad står på?

Min 540 har gått som en klocka, och skott hela sommaren, köpte nytt batteri inför semesterresa inte för att det tidigare var dålit utan mer att helgardera sig.
Fungerat klockrent bilen har aldrig gnekat o tvekat utan hoppat igång på en gång och det har alltid körts längre sträckor och ingen nätter under 10-15 grader knappt.
Sen plötsligt en morgon när man självklart lite sen med damen till jobbet så tänder den alla lampor, lysen, mätare mm och börjar ragga igång MEN den kommer inte längre än så, den gnekar o gnekar tills den inte orkar mer och det bara "smattrar" när man vrider nyckeln.
Låter man bilen stå i bar 1,2 el 60 minuter så har den lika mycket batterikräm att tända med igen men med samma slutresultat.
Har även prövat att starta med en igångstartad donatorbil och även prövat att ge lite varv då tom RIKTIGT risiga batterier brukar hoppa igång. Men så uppenbarligen är inte felet i batteri utan att mäta spänningar mm.
Så vad kan vara fel?? Generatorn? Startmotorn tuggar iaf i början tills batteriet inte orkar och det bara smattrar från tändningen.
Till saken hör att jag och en vän var ute och toppade bilen härom kvällen innan och då gick den finfint in i spärren och ner lugnt men efter lugn körning och nytt test så började bilen rycka och dö på gasen ibland mest vid fullgas acceleration och i denna vända blev det en hel del sladdande och nu är frågan om det kan få nåt i generatorns och dess andra hjälpkomponenter att gå sönder??
Ligger inne på sjukan nu sen ett tag tillbaka så har inte haft möjlighet alls att börja felsöka o gräva djupare i det. Så vart/vad tror ni att man ska börja undersöka och kan man utesluta nåt förutom batteriet av det jag sagt? Kan meka mer än vad jag kan prata om fel och delar så jag tror att jag vill ge mig på det själv så att ingen råder en till verkstad :) Tack på förhand!

Mvh

Levis
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Mät med voltmeter när motorn är igång, jag gissar att generatorn är trött.
Men det kan ju även vara något som ligger och drar ström när bilen står, att den inte går in i sleep mode. Eller om bagagerumslampan aldrig slocknar.

/Mats J

Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Startmotor och/eller batteri kan även ha en dålig jordpunkt/jordkabel (pga ärgning t.ex.). Väldigt enkelt att kolla. Ta en startkabel och sätt på minuspolen till batteriet och hitta en bra jordpunkt i chassit. Du kan även göra samma sak med startmotorn.

Det är inte normalt att den inte tänder direkt - har aldrig haft en BMW som man måste låta starten gå mer än ett par varv - den startar direkt.

Jag gissar att ngt i din bil ger galna värden till tänding / insprutning, vilket gör att den inte startar. T ex Kamaxelgivare, vevaxelgivare? Startspärr - EWS? LMM?

Har du möjlighet att koppla upp bilen mot något som kan läsa ut felkoder? Det tror jag är det bästa sättet att börja leta felet.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Jag hade problem med avärjad kabel i torpedväggen (endast ett fåtal trådar kvar vid kabelskon). Lätt åtkomlig underifrån. Speciellt om instrumentlampor lyser som vanligt samtidigt som startmotor/generator inte har tillräcklig kontakt. De har egen ledning från batteriet.
TACK TACK TACK för alla svar! Trodde inte jag skulle säga det men det ska faktiskt bli kul att få felsöka och meka bil och svära över det i förhållande till att ligga på sjukhus! Man får perspektiv på saker :)
Återkommer säkert med mer hjälpfrågor har ju blivit Beemer tokig senaste månaderna och redan spontanköpt en handfull "objekt" får man väl kalla dom även fast alla är bes, skattade och kördugliga :p

Mvh

Levis
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se till att någon omgående laddar upp batteriet om det inte är gjort, annars lär du få köpa ett nytt igen, de förstörs väldigt snabbt om de står oladdade.
Har du en äldre 540 än 99 kan kolen i generatorn tagit slut tex så den inte laddar. Ett annat fel är ju effektsteget till kupefläkten som drar ur batteriet.
OCH ge sjutton i att mala på startmotorn, framförallt inte låta solenoiden stå att slå för då kommer byte denna som ett brev på posten.
Möjligheten finns ju att bensinpumpen gett upp efter fullgas racet eftersom bilen inte gick bra efter detta.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.