AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.890

Tjutande urtrampningslager?

Hej!

Har fått problem med att min E46 318I tjuter när den blivit varm. Ljudet kommer från urtrampnigslagret låter det som. Det finns där oavsett varv, växel i eller ur samt med kopplingen uppe eller nere.

Dock försvinner det vid gaspådrag. Har beställt ett nytt urtrampninslager och hoppas på att det skall lösa problemet.
Med vad tror ni?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tveksamt om det skulle vara urtrampningslagret om det låter hela tiden. Det är ju bara i ingrepp när du kopplar ur. Om det tjuter oavsett varvtal, men inte vid gaspådrag så låter det nästan som tjuvluft någonstans. Med gasen i botten försvinner nästan undertrycket i insuget och då kan en vacuumläcka tystna. Svårt att säga utan att veta hur det låter. Ändras ljudet med varvtalet? Låter det metalliskt, skrapande eller skramlande?
Ljudet följer varvtalet och det är verkligen ett skrikande ljud. Inge knackande eller skramlande.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
AC:n på min e39:a hade ett tjutande ljud när den var påslagen, lät ungefär som en tjutande servo, men ljudet försvann när AC:n stängdes av.

BMW CS #5206
Det är inget fram, alla felkällor är nyligen utbytta. Som sagt har jag lokaliserat vart ljudet kommer ifrån, och det är inte framifrån.

Mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ju betydligt färre saker som kan väsnas i motorns bakände och felfrekvensen är väl också lägre för de få som finns. Övrigt jag kan tänka mig är ingående växellådsaxelns lagringar. En annan är om fjädern till startmotordrevet brustit så att det ligger i ingrepp konstant. Men med det senare borde det inte gå särskilt länge utan haveri för startmotorn.
Om det är ingående till växellådan så borde det inte låta då man trampar ner kopplingen. Även om det vore startmotorn tycker jag att den borde bli ganska trött rätt fort, då den fortfarande fungerar hur bra som helst. Tror inte ett lager som är i kontakt med olja kan ge ifrån sig ett sådant vasst ljud som detta, låter exakt som ett torrt lager som skurit.
Det var värre än jag trodde, det är ingående lager i lådan. Vart kan man köpa detta lager?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På BMW?
På realoem.com finns en massa detaljer till växellådan att köpa löst, slå in ditt chassinummer och kolla där.
Slutade med att jag bytte både låda och urtrampningslager. Nu till det roliga, ljudet är kvar... Har aldrig varit så less i helt mitt liv..

Vad gör jag?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Höj ljudet på sterion!

E
Bra svar tack! det hjälpte verkligen. Måste varit det som var felet.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att det skulle hjälpa att byta urtrampningslagret kändes ju inte troligt med tanke på symptomen du beskrev.

Hur är statusen på kopplingen?

Jag hade ett problem där jag trodde det var urtrampningslagret, allt stämde i.o.m. att det endast lät med kopplingen nere. Men det visade sig att det var hela kopplingen som var i riktigt dåligt skick.

Jag hade en SAAB för ett tag sen (hemska tanke!) där jag hade ett vinande ljud vid körning. Jag var till flera olika verkstäder som alla sa att det var ingående axeln i växellådan. Det slutade med att jag bytte växellåda, urtrampningslager och koppling. Men ljudet var fortfarande kvar!
Vid den tidpunkten var jag så less på bilen att jag sålde den. Så jag fick aldrig reda på vad det var som lät illa.

Så det kan ju alltså vara nånting annat som låter även fast dom på verkstaden säger att det är ingående axeln!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.