AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.736

På tal om startspärr, försäkringsbolag och nya bilar (BMW)

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Länk
Länk
Dags för försäkringsbolagen (och tillverkarna) att fatta allvaret?
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Fatta allvaret i vadå? :)

Är väl schyst att man själv kan koda reservnycklar istället för att behöva gå till BMW och betala skitmkt pengar för det?

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Enligt bolagen så går det ju inte att tjäla en bil om man inte har original nyckeln...

Bra länk, smidigt om man har en diskussion med sitt bolag:)

Mvh. Richard
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Gick att göra rätt mycket med det där programmet :P
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Fresaa: jag kan göra en "reservnyckel" till din bil, hämta bilen och sälja den till mina kontakter i Baltikum. Hur ska du förklara för försäkringsbolaget att din bil med startspärr blivit stulen, trots att det inte går?
dessutom kostar en ny nyckel hos BMW under/runt 2000:- vilket troligen är mindre än vad utrustningen och programmet kostar, men det var inte poängen.
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Lus: så lätt är det inte :P Så vitt jag kan se utifrån dokumentationen måste man ha tillgång till en aktiv ODB-II-uppkoppling med bilen, vilket är svårt om man inte har en nyckel

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Precis så lätt är det. Bara att öppna dörren ju. Det ligger alltid spänning på OBD-uttaget. Våra bilar är knappast inbrottssäkra, om du pallar kan du leta upp på nätet hur snabbt man tar sig in i E90 och E60. Nästan löjligt.
Vill man inte göra åverkan går det bra att snappa upp din hash när du själv öppnar bilen med din egen nyckel. Finns massor med roliga saker att köpa.
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Spänning på ODB-uttaget? Då får det att låta som datorn vore en enda kabel som man strömsätter för att kommunicera med. Datorn ska bootas upp innan den kan kommunicera, vilket i sin tur innebär att man måste sätta på tändningen.

Jag vet inte, det kanske går att göra utan nyckel?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Du får tro vad du vill, bilar försvinner iaf och försäkringsbolag vägrar i många fall att ersätta. Testa att sätta i en felaktig nyckel i din bil, i stort sett allt utom start kommer fungera i den. Kolla videon.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Det har alltid gått att starta från obd kontakten.
Rätt prog+Interface är detta enkelt. Finns många
snabbare sätt. Kolla flera länkar på youtube. Tar
en minut innan de åker iväg, helt otroligt. Hittade
själv en massa då jag bara sökte på hidden menu
för ex vattentemp mm. Håller med lus till 100%.

Mvh Jonas B
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Ni har helt rätt, OBD-interfacet är helt och hållet åtkomstbart utan att ens sätta på tändningen, ofattbart, jag saknar ord...

Jag jobbar dagligen med programvaruutveckling och det här var nog en av de mest korkade lösningar jag sett. Fattar inte att man inte med en gång rullar ut en uppgradering av mjukvaran som gör att det inte går att kommunicera med datorn förrän man har satt på tändningen, det är ju en REN mjukvaru-grej och skulle direkt göra den här sortens stöld betydligt svårare.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag läste i en artikel att BMW med andra tillverkare inte vill göra bilarna mer inbrottssäkra. Det skulle ha med personsäkerheten att göra, går inte bilarna att sno så skulle kapningar bli vanligare.

Låter ju inte helt otroligt, även om det är en aning långsökt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Starta bilen enbart via OBDII-kontakten?? Skulle vara de nyare med startknapp då eller?
E39 har spänningslöst motorstyrdon om man inte vrider runt nyckeln, men det går säkert bra att trycka i en mejsel i låset hehe.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Vill tjuvarna sno våra bilar så gör de det
Inte svårare än så
Man kan aldrig försäkra sig mot det
Sen är det bättre de tar den när jag eller min familj är där och
för dem

Ha deT
Th
60
The_one
320 CAB E46 Imolaröd M-paket -04
320 Touring M-paket -03
Länk

ser ut som vem som helst grejar det.
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Ser ut som han smäller rutan för att komma in i bilen?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.